print

Overstromingen: wat kan u doen als zorgverlener indien u of uw patiënten getroffen zijn?

16-08-2021

De overstromingen die ons land in juli getroffen hebben, kunnen gevolgen hebben voor de terugbetaling van gezondheidszorg bij patiënten en voor de facturatie van zorgverleners in de getroffen gebieden.

Hier vindt u hoe de ziekenfondsen met deze overmachtssituatie kunnen omgaan, hoe u als zorgverlener kan bijdragen aan een vlotte afhandeling en wat te doen bij verlies van getuigschriften en dossiers. De maatregelen zijn van toepassing tot en met 30 juni 2022.

Op deze pagina:

Een overmachtssituatie met mogelijk grote gevolgen

Patiënten die door de overstromingen getroffen zijn, hebben mogelijk bepaalde documenten verloren die nodig zijn voor terugbetalingen van zorg (identiteitsdocumenten, voorschriften, getuigschriften voor verstrekte hulp, machtigingen van de adviserend arts, …).

Ook geneesmiddelen, gezondheidsproducten en medische hulpmiddelen; die eventueel zijn onderworpen aan een hernieuwingsperiode of een beperkte tegemoetkoming; zijn mogelijk verloren gegaan.

Patiënten kunnen zich daarnaast mogelijk niet meer wenden tot het medische huis waar ze ingeschreven staan omdat het ontoegankelijk is of omdat ze gehuisvest zijn in een zone die niet gedekt wordt door hun medisch huis.

In deze context dienen de overstromingen als een overmachtssituatie te worden beschouwd.

Welke maatregelen nemen de ziekenfondsen?

Het zijn de ziekenfondsen die overmacht kunnen inroepen om alsnog een verzekeringstegemoetkoming toe te kennen. Ze oordelen hierover autonoom op basis van bewijsstukken van de patiënt of de zorgverlener.

In het geval van verlies van documenten kunnen ze bijvoorbeeld:

  • duplicaten en kopieën van de documenten aanvaarden;
  • documenten aanvaarden die buiten de daarvoor voorziene termijn werden ingediend;
  • aanvaarden dat verstrekkingen worden gefactureerd buiten de daarvoor voorziene termijn.

In het geval van verlies van geneesmiddelen, gezondheidsproducten en medische hulpmiddelen kunnen ze:

  • verstrekkingen vergoeden boven het maximum aantal toegelaten verstrekkingen;
  • verstrekkingen vergoeden terwijl de hernieuwingstermijn nog niet is verstreken.

Aanbevelingen voor zorgverleners voor een vlotte afhandeling

Om een vlotte afhandeling bij de ziekenfondsen mogelijk te maken, vragen we het volgende aan de zorgverleners:

  • Op de betreffende getuigschriften voor verstrekte hulp of andere documenten duidelijk “overstromingen” te vermelden.
  • Deze getuigschriften en documenten bij voorkeur via het papieren circuit over te maken aan de ziekenfondsen. Dit geldt in het bijzonder voor verstrekkingen verleend door tandartsen of verstrekkingen verleend aan patiënten die zijn ingeschreven bij een medisch huis.
  • Steeds de derdebetalersregeling toe te passen voor patiënten die getroffen zijn door de overstromingen, ook voor verstrekkingen waarvoor deze toepassing in principe verboden is. Dit door een beroep te doen op de uitzondering “verstrekkingen verleend aan rechthebbenden die zich in een occasionele individuele financiële noodsituatie bevinden”.

Wat doen als zorgverlener met verloren getuigschriften en dossiers?

Wat moet u doen als er getuigschriften verloren zijn gegaan die u of een patiënt aan het ziekenfonds moet bezorgen?

  • U kan een duplicaat opstellen van een getuigschrift. Volg hiervoor de procedure beschreven onder punt E.1.15 op de website van Medattest.
  • Meld het verlies van ongebruikte of gebruikte getuigschriften bij onze 2 controlediensten (DGEC en DAC) en de politie. Volg de procedure beschreven onder punt E.1.16 op de website van Medattest.

Het verlies van uw dossiers meldt u aan de Dienst voor geneeskundige evaluatie en controle via mail naar secr.dgec.secm@riziv-inami.fgov.be.

Bijkomende vragen?

In het geval van onzekerheden of onduidelijkheden kan u contact opnemen met de Dienst voor Geneeskundige Verzorging via mail naar jur_reg@riziv-inami.fgov.be en/of actua@riziv-inami.fgov.be.

 

Contacten

Juridische directie van de Dienst voor geneeskundige verzorging

E-mail: Jur_reg@riziv-inami.fgov.be