print

Recht op het 'sociaal statuut' als logopedist

Als geconventioneerde logopedist kan u aanspraak maken op sociale voordelen die het ‘sociaal statuut’ worden genoemd. Het sociaal statuut bestaat uit twee verschillende voordelen: het sociaal voordeel en het conventievoordeel.

Op deze pagina:

Wat is het sociaal statuut?

Het sociaal statuut zijn twee voordelen die u als logopedist kan krijgen: het sociaal voordeel en het conventievoordeel.

Als u het wettelijk pensioen nog niet hebt opgenomen, kan u aanspraak maken op het sociaal voordeel.

Heeft u het wettelijk pensioen opgenomen, maar blijft u actief als zorgverlener? Dan kan u aanspraak maken op het conventievoordeel.

Wat is het sociaal voordeel?

Het sociaal voordeel is een jaarlijkse bijdrage die wij storten aan een verzekeringsonderneming waarmee u een contract voor een vervangingsinkomen bij invaliditeit en/of een pensioenovereenkomst hebt afgesloten.

In dit geval moet uw contract uiterlijk afgesloten zijn op 31 december van het jaar waarop het sociaal voordeel betrekking heeft.

Wat is het conventievoordeel bij pensioenopname?

Het conventievoordeel is een jaarlijkse bijdrage die wij rechtstreeks storten op het door u opgegeven rekeningnummer.

U hebt recht op dit voordeel vanaf het jaar waarin u uw wettelijk rustpensioen hebt opgenomen als u actief blijft als zorgverlener.

Let op: Als u uw wettelijk rustpensioen hebt opgenomen vóór 1 januari 2016, dan kan u wel nog sociale voordelen aanvragen voor storting in een vrij aanvullend pensioen zelfstandigen (VAPZ), afgesloten vóór 1 januari 2016.

Wat zijn de voorwaarden om recht te hebben op het sociaal statuut?

Om het sociaal voordeel of het conventievoordeel te kunnen ontvangen, moet u aan de volgende voorwaarden voldoen:

  • U moet voor het volledige jaar tot de nationale overeenkomst logopedisten-ziekenfondsentoegetreden zijn.
    U moet een bepaald aantal verstrekkingen OF R-waarden van artikel 36 van de nomenclatuur hebben aangerekend. Deze moeten door de ziekenfondsen gedurende het premiejaar worden geboekt.
  • Enkel in geval van een sociaal voordeel dat betaald wordt op een contract bij een verzekeringsonderneming of pensioeninstelling: uw contract moet uiterlijk afgesloten zijn op 31 december van het jaar waarop het sociaal voordeel betrekking heeft

Als u echter in de loop van het betreffende jaar bepaalde sancties werden opgelegd, dan kunt u geen aanspraak maken op het sociaal statuut.

Wat zijn de activiteitsdrempels?

Er zijn twee drempels:

  • ten minste 900 verstrekkingen OF 15.750 R-waarden
  • ten minste 2.000 verstrekkingen OF 35.000 R-waarden

Als u meer dan 4.000 verstrekkingen of 70.000 R-waarden heeft geattesteerd, dan hebt u geen recht op het sociaal statuut.

De waarde van elke verstrekking kan in een aantal R-waarden worden uitgedrukt (zie Honoraria, prijzen en vergoedingen voor logopedisten).
Bijvoorbeeld:
Verstrekking 713311 = R 17,5
Verstrekking 712611 = R 35
Het aantal R-waarden voor die twee verstrekkingen is dus 17,5 + 35 = 52,5.

Specifieke COVID-19-activiteiten

Een activiteit in een vaccinatie-, test- of triagecentrum, die u uitvoerde tijdens de COVID-19-pandemie, kan voor de premiejaren 2021, 2022 en 2023 worden meegeteld voor het behalen van de activiteitsdrempel. Een activiteit van 13u per week komt overeen met het behalen van de hoogste activiteitsdrempel.

Inactiviteit

De minimale activiteitsdrempel verminderen we proportioneel, in verhouding tot het aantal dagen inactiviteit* in de loop van het premiejaar. De vormen van inactiviteit die we in aanmerking nemen, zijn reglementair bepaald (in art. 7 en 9 § 4 van het KB van 05/05/2020).

* De totale periode van inactiviteit mag niet het hele premiejaar omvatten. Voert u tijdens een periode van arbeidsongeschiktheid toch een beroepsactiviteit uit, met toestemming? Dan kan u aanspraak kan maken op het sociaal statuut, als u de drempel bereikt. De drempel zal echter niet verminderd worden.

Welk bedrag ontvangt u?

Voor het premiejaar 2023 gaat het om een bedrag van:

  • 1.424,27 euro (drempel van ten minste 900 verstrekkingen OF 15.750 R-waarden)
  • 2.937,54 euro (drempel van ten minste 2.000 verstrekkingen OF 35.000 R-waarden)

Als u een aantal gelijk aan of groter dan 4.000 verstrekkingen of 70.000 R-waarden aanrekent, maakt u geen aanspraak op het sociaal statuut.

Als u voor de eerste keer tot de overeenkomst toetreedt bij de toekenning van uw eerste RIZIV-nummer, dan wordt dit bedrag proportioneel toegekend, rekening houdende met de periode van toetreding tot de overeenkomst (volledige maanden van toetreding).

Bijvoorbeeld: u bent voor de eerste keer toegetreden op 1 oktober. Dan berekenen wij het bedrag als volgt:

bedrag voor het volledige jaar  x 3 (volledige maanden toetreding)
______________________________________________________________________
                          12 (aantal maanden van het jaar)

Als het bedrag voor het volledige jaar 3.000 euro is, dan zou u dus 750 euro ontvangen.

Hoe verloopt de aanvraagprocedure?

We hebben de aanvraagprocedure geautomatiseerd zodat u zo weinig mogelijk stappen moet ondernemen.

Hebt u recht op het sociaal voordeel als niet-gepensioneerde zorgverlener?

  1. De verzekeringsonderneming bij wie u bent aangesloten stuurt ons op continue basis contractgegevens door.
     
  2. In de loop van de maand februari van het jaar X+1 hebt u toegang tot uw dossier voor het premiejaar X in ProGezondheid/Mijn Services/Sociaal statuut.

    In deze module:
    • kan u de door uw verzekeringsonderneming doorgestuurde contractgegevens raadplegen en indien nodig een contract aan uw dossier koppelen (bv. als er 2 contracten zijn).
    • krijgt u informatie of u voldoet aan de basisvoorwaarden voor het sociaal voordeel (geconventioneerd en actief in het kader van de ziekteverzekering).
       
  3. Hebben wij voor u een gekoppeld contract en voldoet u aan de basisvoorwaarden voor het sociaal voordeel ? Dan zullen wij voor u in juli X+1 een automatische premieaanvraag aanmaken en het bedrag van het sociaal voordeel berekenen waarop u volgens ons recht hebt (= evaluatieresultaat).

    Dit zal o.a. gebeuren op basis van een koppeling met uw profielgegevens en de gegevens van externe authentieke bronnen, zoals RSZ en RSVZ.
     
  4. In de periode juli – augustus X+1 kunt u in ProGezondheid uw evaluatieresultaat raadplegen.
    Hebt u volgens onze evaluatie recht op het maximumbedrag? Dan hoeft u geen enkele actie te ondernemen.
    • Heeft u geen automatische aanvraag omdat de contractgegevens ontbreken? Neem dan contact op met uw verzekeringsonderneming zodat zij ons het contract kunnen doorsturen. Van zodra wij de contractgegevens ontvangen hebben, kan u deze aan uw dossier linken en manueel een aanvraag aanmaken tot 30 september.
    • Heeft u geen automatische aanvraag omdat het rekeningnummer ontbreekt? Dan kan u het rekeningnummer nog registreren in ProGezondheid en manueel een aanvraag aanmaken tot 30 september.
    • Heeft u geen automatische aanvraag omdat u niet aan de basisvoorwaarden voldoet, maar is uw contract of rekeningnummer wel gekoppeld? Dan kan u meteen manueel een aanvraag aanmaken tot 30 september en aangeven welke gegevens in uw premiedossier foutief zijn.
  5. Vanaf september X+1 nemen wij een definitieve beslissing over het sociaal voordeel en kunnen wij tot uitbetaling overgaan. U zal op dat moment ook de mogelijkheid krijgen om deze beslissing online te betwisten (binnen de 60 dagen na kennisgeving van onze beslissing).

Hebt u recht op het conventievoordeel na pensioenopname?

Dan verloopt de geautomatiseerde procedure op dezelfde manier en volgens dezelfde timing als voor niet-gepensioneerde zorgverleners.

Het enige verschil is dat wij voor u niet over een contract moeten beschikken, maar wel over een bankrekeningnummer dat u via de module Financiële gegevens in ProGezondheid kan raadplegen of invullen.

Uw e-mailadres om te kunnen communiceren

Wij informeren u via e-mail over alle belangrijke gebeurtenissen in het kader van uw sociaal statuut (terbeschikkingstelling van het evaluatieresultaat, beslissing m.b.t. de toekenning van het sociaal statuut,…).

Hebt u ons nog geen e-mailadres meegedeeld? Dan kan u dit alvast via de module Contactgegevens in ProGezondheid in orde brengen.

Bent u niet geïnformatiseerd?

In een overgangsperiode behouden wij nog een aantal papieren informatiestromen:

  • Als wij geen geregistreerd e-mailadres van u hebben, dan sturen wij onze definitieve beslissing vanaf september via de post.
  • Om een beslissing via de post te betwisten moet u het betwistingsformulier verzenden via aangetekend schrijven binnen de 60 dagen na kennisgeving van onze beslissing.

Opgelet: als u niet gepensioneerd bent, moet uw verzekeringsonderneming ons uw contract wel altijd via digitale weg bezorgen. Uw verzekeringsonderneming werkt hiervoor met ons samen in het kader van het project InfoSS.

U oefent meerdere beroepen uit?

Als u meerdere beroepen uitoefent, maakt u misschien ook aanspraak op het sociaal statuut voor een ander beroep. Het is echter niet mogelijk om meerdere voordelen te cumuleren. Daarom kennen wij u steeds het hoogste bedrag toe waarop u aanspraak kan maken.

Opgelet: voor elk van uw RIZIV-nummers zal een premiedossier aangemaakt worden, als u aan alle voorwaarden voldoet (basisvoorwaarden én gekoppeld contract). Als dat niet het geval is, kan u zelf een aanvragen aanmaken via ProGezondheid/Mijn Services/Sociaal statuut voor 31 augustus van het jaar X+1.

Het is dus mogelijk dat u niet voor al uw beroepen een automatische aanvraag ontvangt. Als u meerdere beroepen uitoefent, raden wij u aan om in juli of augustus van het jaar X+1 na te gaan of u effectief voor premiejaar X een aanvraag heeft voor het beroep waarvan u het sociaal statuut wil ontvangen.

U heeft toegang tot ProGezondheid voor al uw beroepen. Per beroep kan u steeds de status en de details van uw dossier voor het sociaal statuut raadplegen.

Het bedrag en de voorwaarden van het sociaal statuut variëren per beroepsgroep. U kan meer informatie terugvinden op onze webpagina’s voor: artsen, tandartsen, apothekers, apothekers-biologen, verpleegkundigen, vroedvrouwen en kinesitherapeuten.

Een mandaat geven voor het online beheer van mijn sociaal statuut

U hebt de mogelijkheid om één of meerdere natuurlijke of rechtspersonen te mandateren om uw sociaal statuut online te beheren.

Zowel de mandaatnemer als uzelf kunnen de aanmaak van het mandaat opstarten. Dit gebeurt via het  beveiligde systeem "Self Service Mandates".

 

Contacten

Sociaal statuut logopedisten

Tel: +32(0)2 739 74 79 (Call center)

E-mail: logonl@riziv-inami.fgov.be

​Maandag en donderdag: van 13 tot 16 u
Dinsdag, woensdag en vrijdag: van 9 tot 12 u.
Gelieve uw RIZIV-nummer klaar te houden