Werken in groeperingen van verpleegkundigen met een groepsnummer voor derdebetalersregeling

Door de toekenning van een groepsnummer kunnen verschillende verpleegkundigen die de derdebetalersregeling toepassen,  de verstrekkingen op één bankrekeningnummer laten uitbetalen.


Hoe kunnen verpleegkundigen een groepsnummer voor derdebetalersregeling krijgen?

Vul het formulier Aanvraag tot registratie als groepering derdebetaler in en bezorg het ons.

Duid een verantwoordelijke (al dan niet zorgverlener) aan die voor de communicatie tussen uw groepering en ons zal instaan. Die verantwoordelijke zal namelijk onze Dienst voor geneeskundige verzorging van elke wijziging in verband met uw groepering op de hoogte brengen.

Moet u zich als vennootschap vestigen?

Neen, u moet zich niet als vennootschap vestigen om een groepsnummer voor derdebetalersregeling te krijgen.

Hoe de verleende zorg factureren ?

De facturatiegegevens moeten elektronisch worden bezorgd in overeenstemming met artikel 7bis 1e alinea van de overeenkomst tussen de verzekeringsinstellingen en de verpleegkundigen.
Raadpleeg de instructies voor facturatie op magnetische of elektronische drager.

Indien dit niet gebeurt, zullen de verzekeringsinstellingen de terugbetaling van de facturen integraal weigeren.

Als u factureert via MyCareNet, dan moet u:

  • vanaf 1 juli 2015 geen getuigschriften voor verstrekte hulp en geen verzamelstaten meer opsturen naar de ziekenfondsen (verordening van 28.07.2003, art. 6, § 1bis)
  • een bewijsstuk uitreiken aan uw patiënt.

Wie moet de verleende zorg factureren?

De persoon die de facturatiegegevens ingeeft in MyCareNet (de ‘gemachtigde’) is gemachtigd door de verpleegkundige of door de groepering om de verleende zorg te factureren.

Te bewaren interne documenten in het kader van de facturatie

De interne documenten die u moet bewaren zijn de lijsten waarin de verleende zorgen vermeld zijn. Zij moeten ondertekend zijn door de verpleegkundige of de zorgkundige (verordening van 28.07.2003, art 6, § 14 1e alinea).

U houdt die documenten ter beschikking van onze Dienst voor geneeskundige evaluatie en controle (DGEC).

Wat is de procedure om één of meer gegevens van de groepering te wijzigen ?

Indien een wijziging wordt aangebracht aan de groepering (samenstelling van de groep, adres enz…) vul het formulier voor wijzigingen in de samenstelling of de gegevens van een groepering derdebetaler in en bezorg het ons.

Contacten

 

Laatst aangepast op 13 februari 2017