Uitzonderlijke maatregelen van het RIZIV in de Covid-19-crisis : info voor ZORGKUNDIGEN

Om het werk van alle zorgverleners te kunnen ondersteunen in hun dagelijkse strijd tegen COVID-19, .passen we regelmatig bepaalde regels van de verzekering voor geneeskundige verzorging aan en nemen we uitzonderlijke maatregelen. Hierbij de RIZIV-maatregelen die u als zorgkundige aanbelangen. 

 

Zorgverleners: hoe kan u het ontvangen bedrag voor uw COVID-19-beschermingsmateriaal melden op uw belastingaangifte?

In het kader van de COVID-19-pandemie heeft het RIZIV een tussenkomst voorzien voor ambulante zorgverleners voor bijzondere beschermingsmaatregelen en materialen.

Het bedrag dat u kreeg voor de periode van 4 mei tot en met 31 augustus 2020 moet in alle gevallen het voorwerp uitmaken van een fiscale fiche, ongeacht de vorm waarin u uw werkzaamheden verricht. Als gevolg daarvan hebben de verzekeringsinstellingen eind juni 2021 een fiscale fiche 281.50 aan de FOD Financiën overgemaakt. Deze fiscale fiche 281.50 is ook beschikbaar op uw MyMinfin (als u duidelijk geïdentificeerd bent).

Hierbij de toelichting hoe u uw belastingaangifte kan aanvullen voor uw ontvangsten van 2020.

COVID-19: aanmoedigingspremie voor zelfstandige verpleegkundigen en zorgkundigen in de thuisverpleging

Zelfstandige thuis verpleegkundigen en –zorgkundigen die in de periode van 1/09/2020 tot 30/11/2020 werkten, ontvangen ook een aanmoedigingspremie. Zo bedanken we hen voor hun uitzonderlijke inzet tijdens de 2de COVID-19-golf.

COVID-19 : Aanmoedigingspremie voor personen die in ziekenhuizen, in medische huizen en als thuisverpleegkundigen werken

Hebt u in een ziekenhuis, een medisch huis of in de thuisverpleging gewerkt in de periode van 1 september tot 30 november 2020? Dan hebt u recht op een premie, om u aan te moedigen en uw inzet tijdens de 2e COVID-19-golf te erkennen.

Tegemoetkoming in de kosten voor beschermingsmateriaal voor zorgverleners aangepast aan de specificiteit van elk beroep

We verlichten de kosten die u, als zorgverlener, in een privépraktijk en bij ambulante zorg draagt voor uw beschermingsmateriaal en -maatregelen die specifiek voor COVID-19 zijn bestemd. De beschermingsmaatregelen blijven noodzakelijk om uw patiënten veilig te behandelen, maar mogen in geen geval aan hen worden doorgerekend. Hoe u deze tegemoetkoming ontvangt, hangt af van de categorie van zorgverleners waartoe u behoort. In vele gevallen moet u zelf geen stappen ondernemen.

Contactopvolging en –Opsporingsstrategie

Een succesvolle exit-strategie in het kader van de Covid-19 crisis vergt dat de keten van besmettingen doorbroken wordt. Dat kan door:

  • systematische en herhaalde testing om besmette personen op te sporen: besmette personen gaan in quarantaine
  • opsporing van personen die de voorbije dagen in contact geweest zijn met besmette personen: deze personen gaan in quarantaine en worden eventueel getest

Op de website van het Interfederaal Comité Tracing en Testing Covid-19 vindt u informatie over de strategie en methode inzake contactopsporing en -opvolging.

COVID-19 - Kosten beschermingsmateriaal voor de hervatting van de zorgactiviteiten: voor het RIZIV, niet voor de patiënt

We ontwikkelen een financiële tegemoetkoming voor zorgverleners om uitzonderlijke uitgaven voor beschermingsmateriaal te helpen dekken. Zorgverleners mogen extra kosten voor beschermingsmateriaal niet doorrekenen aan hun patiënten.

Hoe terugbetaalde zorg in de context van COVID-19 elektronisch factureren?

We passen dagelijks de terugbetaling van zorg aan om zo goed mogelijk te kunnen beantwoorden aan de nieuwe noden in de context van de COVID-19-crisis. Dat kan een impact hebben op de elektronische facturatie van die zorg in het kader van de derdebetalersregeling. Enkele preciseringen om die verstrekkingen elektronisch te factureren aan de verzekering voor geneeskundige verzorging.

Gezamenlijke brief aan zorgverleners over de toepassing van de COVID-19-richtlijnen

In een gezamenlijke brief aan zorgverleners en hun beroepsverenigingen beantwoorden 4 leidend ambtenaren van de Risk Management Group, van het RIZIV, de FOD Volksgezondheid en het FAGG de vragen over de toepassing van bepaalde richtlijnen voor de gezondheidszorg tijdens deze uitzonderlijke crisis rond de Covid-19-pandemie.

COVID 19 – Wij financieren de coördinatie, de follow-up, het toezicht en de zorg in schakelzorgcentra

Schakelzorgcentra kunnen patiënten met COVID-19 tijdelijk opvangen na hun verblijf in het ziekenhuis of na onderzoek in een triagecentrum. Wij financieren de coördinatie, de follow-up, het toezicht en de zorg door artsen, verpleegkundigen en zorgkundigen.

COVID-19 : beschermingsmateriaal: prioritaire groepen in de gezondheidszorg

Hierbij de lijst van prioriteiten voor de verdeling van persoonlijk beschermingsmateriaal voor de gezondheidszorg. De ‘Risk Management Group’ heeft, op basis van de input van wetenschappers en experten, de volgende prioriteiten voor de verdeling van materiaal voor COVID-19 beslist.

 

Laatst aangepast op 09 juli 2021