print

Geautomatiseerde aanvraag sociaal statuut: nieuwe mijlpaal bereikt!

07-08-2020

Geconventioneerde zorgverleners kunnen de voordelen van het sociaal statuut genieten.  Dit jaar hebben we de aanvraagprocedure gedigitaliseerd en deels geautomatiseerd. Vanaf begin augustus zijn de evaluatieresultaten in MyRiziv beschikbaar.

Op deze pagina:

Wat voorafging

Vanaf dit jaar hoeven zorgverleners hun sociaal statuut niet meer via een papieren formulier aan te vragen. Meer nog, we maken voor hen automatisch een premieaanvraag en bijbehorend evaluatieresultaat als we de nodige betalingsgegevens hebben en een aantal basisvoorwaarden vervuld zijn.

We startten met de apothekers, kinesitherapeuten, logopedisten en verpleegkundigen. Voor hen beheren we dit jaar de aanvragen met betrekking tot het premiejaar 2019.

In juni 2020 kregen die zorgverleners toegang tot een 1ste versie van onze nieuwe MyRiziv-service “Sociaal statuut”,  waarin ze :

  • hun contracten konden raadplegen die de verzekeringsondernemingen hebben overgemaakt
  • informatie kregen over een aantal basisvoorwaarden waaraan ze al dan niet voldeden

De evaluatieresultaten zijn nu beschikbaar in MyRiziv

Vanaf begin augustus hebben we ook de premieaanvragen 2019 en de bijhorende evaluatieresultaten in MyRiziv toegevoegd.

Dit evaluatieresultaat omvat volgende gegevens:

  • de activiteitsgegevens van de zorgverlener
  • eventuele gekende periodes van inactiviteit
  • het premiebedrag dat wij op basis van deze gegevens berekend hebben

We hebben hiervoor verschillende eigen en externe bronnen gebruikt, zoals onze RIZIV-profielgegevens (volume van aangerekende verstrekkingen) en gegevens uit de Kruispuntbank van de Sociale Zekerheid (KSZ).

Groot voordeel: in vele gevallen geen enkele actie nodig

In vele gevallen hoeven de zorgverleners geen enkele actie te ondernemen.

Dit geldt voor de volgende 2 groepen:

  • de zorgverleners die het maximumbedrag voor hun beroep krijgen (meer dan 20.000 zorgverleners, dit is 73% van de zorgverleners die recht hebben op de premie).
  • de zorgverleners waarvoor we een lager bedrag berekend hebben, maar die hiermee instemmen omdat dat klopt met hun reële activiteit.

Via mail laten we alle zorgverleners weten dat hun evaluatieresultaat beschikbaar is in MyRiziv.

Wie dat wil, heeft tot 30 september 2020 de mogelijkheid om extra informatie toe te voegen, met het oog op een eventuele herziening van het door ons berekende bedrag.

Volgende fasen

Vanaf oktober nemen we een definitieve beslissing over de premieaanvragen en kunnen de zorgverleners dat bedrag nog betwisten. In een overgangsfase zal dat zowel digitaal als op papier kunnen.

In 2021 openen we de MyRiziv-service ‘Sociaal statuut’ ook voor artsen en tandartsen.​​

Contacten

Project InfoSS

​Voor technische ondersteuning:
helpdesk@riziv-inami.fgov.be

Voor inhoudelijke vragen:
Voor artsen of tandartsen:
artsen-tandartsen@riziv-inami.fgov.be

Voor kinesitherapeuten:
kinenl@riziv-inami.fgov.be

Voor verpleegkundigen:
nursenl@riziv-inami.fgov.be

Voor apothekers of apothekers-biologen:
dossierpharma@riziv-inami.fgov.be

Voor logopedisten:
logonl@riziv-inami.fgov.be