3.1 Evaluatiefkader

3.1.1 Beschrijving van de aantallen en uitgaven aan radiologische verstrekkingen

De kerngetallen helpen om de bevindingen bij de verschillende thema’s van deze audit te kaderen. Een meer gedetailleerde uiteenzetting van de financiële getallen is te vinden in sectie 4.1

3.1.2 Beschrijving van het regelgevend kader

Een beschrijving van het regelgevend kader en de daaruit voortvloeiende verplichtingen voor de ziekenhuizen is noodzakelijk om te evalueren of deze hieraan voldoen. De wetgevingen die onder de loep genomen zijn in deze audit, zijn onder andere, de ziekenhuiswet, de wetgeving betreffende substitutie, de verplichte registratie van zware toestellen voor medische beeldvorming in het landelijk kadaster voor toestellen voor medische beeldvorming, de wet betreffende medische blootstellingen en de wet betreffende de verplichte verzekering voor geneeskundige verzorging en uitkeringen (GVU). Naast deze wetgevingen worden ook een aantal hedendaagse ‘best practices’ geaudit op basis van het actieplan e-gezondheid 2019-2021, het handboek voor klinische audits in de radiologie en de Belgian Meaningful Use Criteria (BMUC) voor algemene ziekenhuizen. Daarnaast zal specifiek gekeken worden naar de regelgeving over medisch radiologische straling, (para)medische beroepsuitoefening en specifieke wetgeving omtrent de beeldvormingsapparatuur. Meer in het algemeen worden de relevante regelgevende aspecten beoordeeld in het licht van de Wet patiëntenrechten en de Kwaliteitswet.4

3.1.2.1 Stralingsoptimalisatie

De De Richtlijn 2013/59/Euratom bepaalt de verplichtingen waaraan EU lidstaten moeten voldoen voor ioniserende straling. Deze Richtlijn is in België omgezet in de FANC-wetgeving. Specifiek voor de medische toepassing van ioniserende straling zijn verdere regels uitgewerkt in het Besluit medische blootstellingen waar het begrip “stralingsoptimalisatie” gehanteerd wordt.5 Daar is te vinden dat “[e]lke dosis ten gevolge van medische blootstellingen moet zo laag worden gehouden als redelijkerwijze mogelijk is om toe te laten de vereiste medische informatie te bekomen, rekening houdend met economische en maatschappelijke factoren”.6 Vervolgens is in artikel 9 een optimalisatieproces te vinden die, met inachtname van de economische en maatschappelijke factoren, gevolgd kan worden. Hieruit worden het belang van de uitrusting, de systematische productie van informatie en de bepaling en evaluatie van de patiëntdoses uitgelicht voor evaluatie in deze audit.


  1. Hoewel de wet maar in voege is vanaf 1 juli 2022 gaat het vaak om een codificatie van de gangbare praktijk en een regelgeving waar ziekenhuizen binnen afzienbare periode ook op grond van de Kwaliteitswet aan moeten voldoen.↩︎

  2. Zie Hoofdstuk II, Afdeling 2 Besluit medische blootstellingen.↩︎

  3. Art 8 § 1 Besluit medische blootstellingen.↩︎