Uitzonderlijke maatregelen van het RIZIV in de Covid-19-crisis : info voor BURGERS

In deze crisiscontext rond COVID-19 passen we regelmatig regels aan om tegemoet te komen aan de realiteit. We nemen uitzonderlijke maatregelen rond de ziekteverzekering en uitkeringen. U leest hier de RIZIV-maatregelen die u als burger aanbelangen.

Aanpassingen voor dag- en nachthospitalisatie in psychiatrische ziekenhuisdiensten (PZ+PAAZ)

Om heen-en-weer verkeer van patiënten in dag en -nachthospitalisatie maximaal te voorkomen kan  het ziekenhuis de behandeling verderzetten via telefonische ondersteuning, videocommunicatie over afstand, beeldbellen of huisbezoeken. De behandeling wordt dan verder beschouwd als partiële hospitalisatie (thuis). Het ziekenhuis blijft hierbij instaan voor de organisatie van de continuïteit van de zorg. 

Op welke uitkering heeft u recht als u moet stoppen met de aangepaste activiteit tijdens uw arbeidsongeschiktheid?

In het kader van de pandemie COVID-19 zijn vele ondernemingen verplicht om hun activiteit geheel of gedeeltelijk stop te zetten en de toekenning van de tijdelijke werkloosheid wegens overmacht voor hun werknemers aan te vragen. Welke impact heeft dit als u als u moet stoppen met de aangepaste activiteit tijdens uw arbeidsongeschiktheid?

COVID-19: Verdeling persoonlijk beschermingsmateriaal en uitrol verhoogde testcapaciteit

De ‘Risk Management Group’ heeft, op basis van de input van wetenschappers en experten, de volgende prioriteiten voor de verdeling van materiaal en het testen op COVID-19 beslist.

Eerstelijnspsychologische zorg: videoconsultatie mogelijk en andere versoepelingen tijdens de COVID19-crisis

Extra maatregelen: videoconsultaties zijn toegestaan, versoepelingen van de verwijsprocedure met toevoeging van de arbeidsarts als gemachtigde verwijzer en de toelating om de behandelingscapaciteit tijdelijk te overschrijden. Deze maatregelen zijn van toepassing vanaf 14 maart 2020

Uitstel van niet-dringende zorg: om impact te voorkomen passen we de vergoedingsvoorwaarden van bepaalde geneesmiddelen aan

We passen de regels van de ziekteverzekering (verzekering voor geneeskundige verzorging) aan met betrekking tot de machtigingen voor vergoedbaarheid van bepaalde geneesmiddelen, producten of farmaceutische verstrekkingen. We willen hiermee voorkomen dat de behandeling van en terugbetaling aan de patiënt onderbroken zou worden. De aanpassing zal bovendien ook de naleving van bepaalde maatregelen van inperking door COVID-19 gemakkelijker maken.

Arbeidsongeschiktheid: uw uitkeringen ontvangen wanneer uw werkgever te laat is met de administratieve formaliteiten

In het kader van de Covid-19-crisis stijgt het aantal aangiftes van arbeidsongeschiktheid. Als uw werkgever niet alle formaliteiten op tijd vervult, kunt u uw ziekenfonds vragen om u tussentijds het minimumtarief te vergoeden. 

Geneesmiddelen voorschrijven: voorschrijvers mogen de RID-code van het elektronisch voorschrift aan de patiënt bezorgen in plaats van het papieren bewijs

Om de verspreiding van het virus COVID-19 tegen te gaan is het voor voorschrijvers van geneesmiddelen mogelijk – met de toestemming van de patiënt – om geen papieren bewijs van elektronisch voorschrift aan de patiënt te bezorgen, maar wel de RID-code van het voorschrift via een andere communicatiemethode (e-mail, telefoon, Skype, enz.). De RID-code is de streepjescode die staat voor het unieke voorschriftnummer van het geneesmiddelenvoorschrift. Op elk elektronisch voorschrift staat onder de barcode de ‘vertaling’ ervan in letters en cijfers.

Medisch advies via de telefoon: een specifiek honorarium gedurende de COVID 19-crisis

Deze maatregel laat toe dat artsen medische adviezen kunnen verlenen via de telefoon in twee situaties gelinkt aan de Covid-19-crisis. Dankzij 2 nieuwe codes 101990 et 101135, kunnen artsen medisch advies via de telefoon aanrekenen in twee situaties gelinkt aan deze crisis. Onze diensten verzamelden de meest gestelde vragen tot nu toe over deze nieuwe codes.

Uitstel niet-dringende zorg voorkomen: we versoepelen de overeenkomsten van revalidatiecentra en gespecialiseerde centra

Om de negatieve gevolgen van het uitstellen van niet-dringende zorg voor patiënten en zorginstellingen te beperken, verlengen we de periodes waarin de ziekteverzekering voor deze zorg betaalt, en die revalidatieprogramma's met een beperkte, niet-verlengbare duur. Verplichte contacten worden teruggebracht tot 1 per jaar.

Een eenvoudiger medisch getuigschrift, aangepast voor advies via de telefoon tijdens de COVID19-crisis

We bieden artsen een eenvoudiger medisch getuigschrift aan dat ze eenvoudiger en sneller kunnen bezorgen na een telefonisch advies in deze Covid-19-context. Hierbij het model en de instructies.

Thuisverpleegkundigen: uitzondering identificatie van patiënten en toepassing derdebetalersregeling zonder eID

Tijdens de crisisperiode in verband met COVID-19 moet de eID van de patiënt niet meer worden gelezen om hun identiteit na te kijken in de situaties waar de gezondheid van patiënten en/of thuisverpleegkundigen in het gedrang kan komen.
Tijdens hun identiteitscontrole kunnen verpleegkundigen dat manueel invoeren. Op deze manier kan de derdebetalersregeling correct worden toegepast tijdens deze uitzonderlijke periode, ook bij niet-lezing van de eID.

Onze omzendbrief  beschrijft de procedure voor verpleegkundigen 

Opsporingstesten COVID19: principeakkoord voor de terugbetaling

Het RIZIV bracht vertegenwoordigers samen van laboratoria (ambulant, ziekenhuizen, referentiecentra), ziekenfondsen en Sciensano. Dit zijn de 7 principes die op 17 maart zijn aangenomen en waarop de regels voor de facturering en financiering van de opsporingstests voor de Covid-19 zullen worden gebaseerd. Situatie op 18 maart 2020.

 

Laatst aangepast op 30 maart 2020