Zoeken
Deze zoekmotor laat u toe om te zoeken in alle webpagina’s. U kunt uw opzoeking ook verfijnen door de filters in het linkermenu te gebruiken (doelgroep, thema, datum bijwerking).
1906 tot 1920 van 18438 resultaten

Ziekenfondsen
Als medewerker van een ziekenfonds moet u de regels van de verzekering voor geneeskundige verzorging en uitkeringen toepassen. U vindt hier heel wat informatie die u daarbij helpt.

Telematicapremie voor kinesitherapeuten
Kinesitherapeuten kunnen een jaarlijkse forfaitaire tegemoetkoming krijgen in de kosten van een softwarepakket voor het elektronisch beheer van patiëntendossiers.

Uitreiking van een bewijsstuk aan de patiënt
U bent als zorgverlener wettelijk verplicht om in bepaalde situaties een bewijsstuk aan de patiënt uit te reiken, waarin duidelijk het te betalen bedrag, de tegemoetkoming van het ziekenfonds, enz. vermeld zijn. Deze FAQ (Frequently Asked Questions) heeft tot doel u te informeren over deze verplichting.

Financieringsmechanisme bij onbeschikbaarheden van essentiële geneesmiddelen: de onbeschikbaarheidsbijdrage
Vanaf 1 januari 2025 gaat er een onbeschikbaarheidsbijdrage van kracht, ter compensatie van onbeschikbaarheden van essentiële geneesmiddelen. Deze bijdrage betreft bijgevolg een solidariteitsmechanisme waaraan alle bedrijven met een vergunning voor vergoedbare farmaceutische specialiteiten bijdragen.

Een nieuwe dienst in de apotheek voor chronische astmapatiënten: begeleidingsgesprekken voor goed gebruik van geneesmiddelen (GGG)
Sinds 1 oktober 2013 kunnen apothekers gepersonaliseerde begeleidingsgesprekken aanbieden aan chronische astmapatiënten om hen te helpen goed met astma om te gaan. Het is ook mogelijk om die begeleidingsgesprekken op te starten op uw vraag of op vraag van de patiënt. Sinds 2017 heten die gesprekken ‘begeleidingsgesprekken voor goed gebruik van geneesmiddelen’ (GGG) en zijn er meer inclusiecriteria.

Een nieuwe dienst van de apotheker voor chronische astmapatiënten: het begeleidingsgesprek voor goed gebruik van geneesmiddelen (GGG)
Bent u een apotheker in een openbare apotheek en levert u een inhalatiecorticosteroïd af aan een chronische astmapatiënt? Is het de 1e aflevering of gaat het om een patiënt die chronische inhalatiecorticosteroïden neemt en bij wie de astma onvoldoende onder controle is? Dan kunt u aan de patiënt een gepersonaliseerde begeleiding aanbieden, waardoor hij beter kan omgaan met zijn astma.
Die ‘begeleidingsgesprekken voor goed gebruik van geneesmiddelen’ (GGG) kunnen ook starten op voorschrift van de arts of op vraag van de patiënt.

Chronisch zieken: Gepersonaliseerde follow-up door een huisapotheker
Als chronisch zieke neemt u misschien 5 of meer geneesmiddelen per dag. Sinds 1 oktober 2017 kunt u aan uw apotheker vragen om uw 'huisapotheker' te worden, u te begeleiden en uw medicamenteuze behandeling op te volgen.

Begeleidingsgesprekken voor de astmapatiënten in de apotheek
Hebt u last van chronische astma en heeft uw arts u voor de 1e keer een geneesmiddel voorgeschreven dat u elke dag moet inhaleren? Of neemt u al inhalatiecorticosteroïden (bijnierschorshormonen) en is uw astma onvoldoende onder controle?
Uw apotheker kan u dan een gepersonaliseerde begeleiding voorstellen die u zal helpen om elke dag goed met astma om te gaan.
Ook u of uw arts kunnen die begeleiding vragen.

Begeleiden van chronische patiënten als huisapotheker
Bent u apotheker in een officina-apotheek en verstrekt u geneesmiddelen aan een chronische patiënt? Dan kunt u sinds 1 oktober 2017 aan die patiënt voorstellen om zijn ‘huisapotheker’ te worden om hem bij zijn medicamenteuze behandeling te begeleiden en op te volgen.

TRIO: Het platform voor eenvoudige communicatie met betrokken artsen wanneer u een arbeidsongeschikte persoon begeleidt
Als onderdeel van hun verantwoordelijkheden op het gebied van Terug-naar-werktrajecten en het beoordelen van arbeidsongeschiktheid, staan huisartsen, arbeidsartsen en adviserend artsen regelmatig met elkaar in contact om een arbeidsongeschikte persoon te begeleiden.
Deze artsen kunnen nu het TRIO-platform gebruiken, het nieuwe digitaal beveiligde communicatieplatform dat de contacten en informatie-uitwisseling vergemakkelijkt.
Door de dialoog en samenwerking tussen de verschillende artsen die betrokken zijn bij het Terug-naar-werktraject te versterken, wil TRIO een effectievere ondersteuning en follow-up bieden aan arbeidsongeschikte personen en de kwaliteit en het succes van het Terug-naar-werktraject verbeteren.

Terugbetaling van urinaire autosondage thuis
De ziekteverzekering betaalt bepaalde sondes terug in het kader van urinaire autosondage thuis.

Een RIZIV-nummer krijgen als orthopedisch technoloog
Het RIZIV-nummer is noodzakelijk als orthopedisch technoloog om aan de ziekteverzekering de verstrekkingen te kunnen attesteren die vermeld worden in de nomenclatuur van de geneeskundige verstrekkingen en om de verzekering in staat te stellen uw patiënten terug te betalen.
Hier vindt u hoe u een RIZIV-nummer aanvraagt.

Het remgeld van een radiofarmaceutisch product
We vergoeden het toepassen van radiofarmaceutische producten in specifieke gevallen. Soms vergoeden we alles en betaalt de patiënt niets extra, in andere gevallen betalen patiënten enkel het persoonlijk aandeel (remgeld).

Het remgeld voor een farmaceutische specialiteit: de maxima
De patiënt moet soms een deel betalen in de prijs van een farmaceutische specialiteit. Voor dit aandeel van de patiënt (het remgeld) zijn meestal maximumbedragen bepaald.

Aflevering en tarifering van onbeschikbare essentiële geneesmiddelen
Sinds 1 januari 2025 wordt de meerkost gecompenseerd door de farmaceutische industrie die te wijten aan een onbeschikbaarheid van een essentiële, vergoedbare farmaceutische specialiteit en bijgevolg is die niet meer ten laste is van de patiënt.