Oplichtingspogingen in naam van het RIZIV: opgelet
Heeft u een verdacht telefoontje of bezoek gehad van iemand die zich voordoet als een medewerker van het RIZIV? Helaas komen oplichtings- en fraudepogingen in onze naam steeds vaker voor. Daarom willen we u wijzen op enkele belangrijke punten. Een medewerker van het RIZIV zal u nooit telefonisch of ter plaatse uw bankcode of geld vragen.
Op deze pagina:
Enkele belangrijke punten om op te focussen
Mensen misbruiken soms de identiteit van het RIZIV om fraude te plegen. Deze vorm van oplichting komt steeds vaker voor en richt zich op zorgverleners en burgers.
Sociaal inspecteurs van onze Dienst voor geneeskundige evaluatie en controle (DGEC) zijn wettelijk bevoegd om burgers of zorgverleners op te bellen of te bezoeken. Ze kunnen u contacteren om:
- uw contactgegevens te vragen
- inlichtingen in te winnen, bijvoorbeeld:
- welke verstrekkingen een zorgverlener werkelijk heeft uitgevoerd
- de mate van zelfredzaamheid van een patiënt
- een beperkt medisch onderzoek te plannen
- een verhoor te plannen
- een verhoor af te nemen in het kader van hun controleopdracht.
Als onze sociaal inspecteurs langskomen, tonen ze altijd hun legitimatiebewijs met foto, zodat u zeker weet dat het niet om oplichting gaat.
Wees alert. Zo kan u makkelijker fraude herkennen:
- Het RIZIV contacteert nooit zorgverleners of burgers om geld te vragen.
- Geef nooit uw bankcode door en voer geen transacties uit via een digipass of bankapplicatie als dit gevraagd wordt.
- De persoonsgegevens die u ons toevertrouwt, zijn strikt vertrouwelijk. We delen die nooit met derden.
Wat te doen bij een verdacht telefoontje of bezoek?
Bij vermoeden van een verdacht telefoontje of bezoek kan u dit melden aan:
- Service Center Gezondheid via het contactformulier.
- het meldpunt van de FOD Economie.
Op safeonweb.be vindt u tips om frauduleuze activiteiten te herkennen, uw beveiliging te testen of een probleem te melden.