print

Dienst voor geneeskundige evaluatie en controle: werking en acties

De Dienst voor geneeskundige evaluatie en controle (DGEC) ziet er op toe dat zorgverleners en zorginstellingen het budget van de ziekteverzekering zo goed mogelijk gebruiken. Zo blijft kwaliteitsvolle zorgverlening toegankelijk voor iedereen.

Om dit te bereiken heeft de dienst een meersporenbeleid ontwikkeld. De analyse van het voorschrijf- en aanrekengedrag van zorgverleners vormt vaak het vertrekpunt van verdere acties zoals sensibiliseringscampagnes om inbreuken te voorkomen, adviesverlening in overlegorganen voor een duidelijkere regelgeving en controleonderzoeken om inbreuken vast te stellen. Zowel burgers als zorgverleners kunnen ons helpen bij onze opdracht door onterechte aanrekeningen te signaleren.

Op deze pagina:

Welke verschillende acties ondernemen we?

Onze DGEC voert zijn opdracht uit via uiteenlopende acties. Voor elke situatie is er een aangepaste (re)actie, steeds in verhouding tot de vastgestelde feiten. Eenzelfde situatie kan aanleiding geven tot verschillende acties afhankelijk van het beoogde doel en van de concrete situatie.

Zo kan onze DGEC onder meer:

  • een analyse maken van het voorschrijf- of aanrekengedrag van zorgverleners of van hun praktijkvoering. Deze analyse kan verschillende vormen aannemen: analyses van facturatiegegevens of medische gegevens, terreinanalyses of desktopstudies, enz. De analyseresultaten zijn vaak bepalend voor bijkomende acties.
  • preventieacties uitvoeren bij het fout begrijpen of interpreteren van de regelgeving.  We informeren zorgverleners via sensibiliseringsbrieven, lezingen en opleidingen, brochures, webpagina’s, enz.
  • verbeteringen van de nomenclatuur voorstellen aan de technische raden, overeenkomstencommissies en werkgroepen waarin de DGEC zetelt met raadgevende stem;
  • indicatoren van manifeste afwijking van goede medische praktijk voorstellen aan de Nationale raad voor kwaliteitspromotie (NRKP) voor meer ‘appropriate care’ of nodige, doelmatige en wetenschappelijk onderbouwde zorg;
  • de performantie evalueren binnen de financiële responsabilisering van de verzekeringsinstellingen, samen met de andere diensten van het RIZIV en de Controledienst van de ziekenfondsen;
  • de aanrekeningen van verstrekkingen van zorgverleners en verzorgingsinstellingen controleren, na aanwijzingen van mogelijke inbreuken. Deze controleonderzoeken zijn ofwel individueel of – steeds vaker – nationaal. In het tweede geval gaat het over controles op de aanrekening van eenzelfde verstrekking door alle zorgverleners van een beroepsgroep in België. In functie van de vaststellingen reageren we proportioneel naargelang het gaat om een administratieve fout, een misbruik van de regelgeving of een intentionele inbreuk (fraude).
    Mogelijke gevolgen zijn bijvoorbeeld:
  • een waarschuwing eventueel met een vraag bij de verzekeringsinstellingen tot regularisering van verstrekkingen die in strijd met de regelgeving zijn aangerekend,
  • de vraag om zich in regel te stellen (met bepaalde deadline, eventueel gevolgd door een nieuwe controle om te checken of het facturatiegedrag aangepast is),
  • proces-verbaal van vaststelling en uitnodiging tot het vrijwillig terugbetalen van de bedragen die onterecht werden aangerekend aan de ziekteverzekering,
  • inleiding van een administratieve procedure, naargelang de ernst van de inbreuk en/of bij gebrek aan (gedeeltelijke) terugbetaling,
  • opschorting van het derde-betalersnummer in geval van ernstige, nauwkeurige en met elkaar overeenstemmende aanwijzingen van bedrog.

Deze acties kunnen gelijktijdig of opeenvolgend gebeuren, waarna we de impact ervan meten. Het resultaat hiervan is bepalend voor eventuele verdere stappen.

De nationale acties (evaluatie, informatie en/of controle) lichten we via rapporten toe aan het Comité van de DGEC en vatten we samen in het activiteitenverslag van de DGEC.

Acties in de kijker

Recent verzonden sensibiliseringsbrieven:

  • Individuele feedback over de maximale incidentie van dringende ambulante NMR-onderzoeken ten opzichte van de indicator – maart 2024: we hebben een brief gestuurd naar alle ziekenhuizen die in de laatste 5 jaar minstens 1 keer ‘spoedtoeslagen’ aanrekenden voor NMR-onderzoeken. Daarin gaven we individuele feedback over hun aanrekengedrag in verband met de indicator van manifeste afwijking van goede medische praktijk van de NRKP. 
  • Individuele feedback over voor het minimuminterval tussen de eerste raadpleging en de bariatrische ingreep ten opzichte van de indicator – april 2024: we hebben een brief gestuurd naar alle bariatrisch chirurgen die in de 5 jaar vóór de publicatie van de indicator minstens 1 bariatrische ingreep aanrekenden. Daarin gaven we individuele feedback over hun aanrekengedrag in verband met de indicator van manifeste afwijking van goede medische praktijk van de NRKP.
    Zo kunnen de bariatrisch chirurgen zien waar ze zich bevinden ten opzichte van de indicator en in vergelijking met andere bariatrisch chirurgen. We vragen hen om indien nodig hun planning aan te passen aan het minimuminterval. 
  • Aanrekening van PCR-testen (COVID-19) – juni 2024: we hebben een sensibiliseringsbrief gestuurd naar de laboratoria die frequent PCR-testen hebben aangerekend met de pseudo-voorschrijver (meer dan 50 % van het totale bedrag dat ze voor deze testen hebben aangerekend aan de ziekteverzekering). De pseudo-voorschrijver mag namelijk alleen gebruikt worden in beperkte specifieke gevallen die zijn vastgelegd in de facturatie-instructies. 
  • Individuele feedback over het voorschrijven van antibiotica ten opzichte van de indicatoren  – juli 2024: we hebben een brief gestuurd naar alle huisartsen die minstens één door de ziekteverzekering vergoed antibioticum hebben voorgeschreven in de voorbije 5 jaar. Daarin geven we individuele feedback over hun voorschrijfgedrag in verband met de indicatoren van manifeste afwijking van goede medische praktijk van de NRKP. Het gaat dus om hun voorschrijfgedrag van voor de publicatie van de indicatoren. De huisartsen hebben tot nu toe nog niet de kans gehad om hun voorschrijfgedrag aan te passen.
    Met deze feedback kunnen ze zich situeren ten opzichte van de indicatoren en de andere huisartsen. Indien nodig kunnen ze hun voorschrijfgedrag aanpassen.
  • Aanrekening van dringende contacten door huisartsen – augustus 2024: we hebben een sensibiliseringsbrief gestuurd naar alle huisartsen die meer dan 10.000 euro aan dringende contacten hebben aangerekend in 2022 en die hier in de afgelopen 5 jaar nog niet op zijn gewezen (per brief of via een controleonderzoek). Het is de bedoeling hen aan de reglementering te herinneren en hen te vragen om hun aanrekeningen voor dringende contacten na te kijken. Omdat het grote aantal aanrekeningen te wijten kan zijn aan foutieve software-instellingen van facturatieprogramma’s, vragen we hen die instellingen na te kijken en eventuele onterechte aanrekeningen recht te zetten bij de verzekeringsinstellingen. 
    Aan de huisartsen die meer dan 20.000 euro aan dringende contacten hebben aangerekend in 2022 vragen we bovendien om een vragenlijst in te vullen over hun praktijk. Zo kunnen we de concrete omstandigheden van huisartsen met hoge aanrekening van dringende contacten in kaart brengen.

Recent vastgelegde indicatoren:

Gepubliceerde informatiebrochures:

U kan ons helpen bij onze opdracht

In de strijd tegen fraude kunnen we uw hulp als burger of zorgverlener gebruiken. Als u een onterechte aanrekening aan de ziekteverzekering wil signaleren, kan u bij ons terecht. Uw melding wordt in alle discretie behandeld. Meldingen zijn cruciaal om fraudeurs of fraudesystemen op te sporen.

Onze sociaal inspecteurs zijn wettelijk bevoegd u te contacteren, telefonisch, per brief of aan huis. Ze kunnen: 

  • u bellen om een verhoor of beperkt medisch onderzoek te plannen, inlichtingen in te winnen of om contactgegevens te vragen 
  • bij u langskomen om verhoren af te nemen in het kader van hun controleopdracht. Ze zullen altijd hun legitimatiebewijs met foto tonen, zodat u zeker weet dat ze inspecteur zijn. 

Ze vragen nooit uw bankcode of geld. 

Het is belangrijk om mee te werken aan die verhoren en te antwoorden op hun vragen. Zo helpt u fraude te bestrijden en voorkomt u oneigenlijk gebruik van het budget van de ziekteverzekering. Samen houden we medische zorg financieel toegankelijk voor iedereen. 

Contacten

Secretariaat van de Dienst voor geneeskundige evaluatie en controle

Tel: +32 (0)2 739 75 08

E-mail: secr.dgec.secm@riziv-inami.fgov.be