print

Verplichte elektronische facturatie voor artsen - veelgestelde vragen

Hebt u als arts nog vragen over de verplichte elektronische facturatie? Onze lijst met de meest gestelde vragen en de antwoorden daarop helpen u verder op weg bij het voldoen aan de verplichting.

Op deze pagina:

Is deze verplichting op alle patiënten van toepassing?

De verplichting tot elektronische facturatie geldt voor alle patiënten wiens zorg vergoed wordt door de ziekte- en invaliditeitsverzekering

Ik factureer amper. Is deze verplichting op mij van toepassing?

Ja, tenzij een van de drie uitzonderingssituaties zich voordoet.

Ik werk in een ziekenhuis met centrale inning. Is deze verplichting op mij van toepassing?

De facturatiedienst van het ziekenhuis factureert elektronisch in uw naam.

Ik ben adviserend arts / arts bij Kind & Gezin / … Is deze verplichting op mij van toepassing?

Nee, aangezien uw activiteit buiten de verplichte ziekteverzekering valt.

Kan een huisarts de derdebetalersregeling toepassen in een rusthuis en tijdens huisbezoeken?

Ja. Het gebruik van de derdebetalersregeling door huisartsen is verplicht voor patiënten die recht hebben op de verhoogde tegemoetkoming. Er zijn echter uitzonderingen, zoals rusthuizen en huisbezoeken, waarbij de derdebetalersregeling voor deze patiënten niet verplicht is. De derdebetalersregeling is dus wel mogelijk, maar niet verplicht in rusthuizen en bij huisbezoeken, en dit voor alle patiënten.

Ik begrijp niet hoe ik de software voor elektronische facturatie moet gebruiken. Bestaat er een handleiding?

  1. Check op MyCarenet of de software erkend is. De lijst van erkende software is beschikbaar op de website van MyCarenet: lijst van erkende software voor artsen.
  2. Kies in functie van uw behoeften welke software u wil gebruiken, als dit nog niet gebeurd is. 
  3. Contacteer de helpdesk van de betreffende software indien er een probleem zou optreden na ingebruikname. 

Mijn informaticakennis is niet uitgebreid genoeg. Is het mogelijk om een opleiding te volgen?

Het RIZIV organiseert geen opleidingen over het gebruik van softwarepakketten. Gelieve bij vragen hierover contact op te nemen met de helpdesk van uw softwarepakket of met MyCarenet.

Voorziet het RIZIV een helpdesk die 24/24 en 7/7 bereikbaar is bij technische problemen? Is er een noodnummer?

Nee, gelieve bij technische problemen rechtstreeks contact op te nemen met de helpdesk van uw softwarepakket.

Kan het RIZIV me gedetailleerde informatie bezorgen over de verschillende softwarepakketten (voordelen, nadelen, tarieven)?

Nee, jammer genoeg zijn wij niet in staat om u deze informatie te bezorgen aangezien de softwarepakketten concurrentieel zijn ten opzichte van elkaar. De lijst van erkende software voor artsen is beschikbaar op de website van MyCarenet. Gelieve contact op te nemen met MyCarenet voor meer informatie over de verschillende softwarepakketten.

Is er gratis software voorzien om elektronisch te factureren?

Ja, er bestaat minstens één softwareprogramma dat de mogelijkheid biedt om gratis elektronisch te factureren: FreeMedispring. Als we op de hoogte gebracht worden van andere gratis softwareprogramma’s vullen we deze lijst aan. De lijst van alle erkende software voor artsen is beschikbaar op de website van MyCarenet. Gelieve contact op te nemen met MyCarenet voor bijkomende informatie.

Ben ik verplicht om een identiteitskaart elektronisch in te lezen om te factureren via eFact/eAttest?

Op dit moment is het niet noodzakelijk om het identiteitsbewijs elektronisch in te lezen om eFact/eAttest te kunnen toepassen. De verzekerbaarheid van een patiënt kan u ook raadplegen door zijn INSZ manueel in te typen.

Wat moet ik doen als mijn verzekerde patiënt geen elektronische identiteitskaart heeft, bijvoorbeeld een kind?

Het INSZ staat op de ISI+kaart die de ziekenfondsen uitreiken aan personen die geen elektronisch identiteitsbewijs hebben, maar wel genieten van de Belgische sociale zekerheid.

Geeft het softwareprogramma de verhoogde tegemoetkoming automatisch aan?

De softwareleveranciers hebben de opdracht gekregen om dit in te stellen en de verzekeringsinstellingen moeten de toepassing in de praktijk controleren. Voor een patiënt met automatische verhoogde tegemoetkoming (“VT voordelen”, zonder inkomensonderzoek) zal u in het veld “special statut” via de dienst MemberData (MDA) van uw softwarepakket zien dat het toevoegen van een supplement voor een nomenclatuurcode van een vergoede ambulante verstrekking is geblokkeerd (“no supp”). Het officieel vastgelegde tarief is dan van toepassing.

Voor een patiënt zonder automatische VT (“VT op basis van inkomen”) zijn supplementen nog toegelaten in 2025. De melding “no supp” verschijnt dus niet.

U kan meer informatie terugvinden op de webpagina over dit onderwerp.

Is het mogelijk om de elektronische facturatie later uit te voeren?

Als u eAttest gebruikt, moeten verstrekkingen de dag van de handeling of van de consultatie aangerekend worden. In dit geval is de elektronische facturatie dus enkel mogelijk op de dag zelf. 
Als u eFact gebruikt, is het mogelijk om verstrekkingen later aan te rekenen. Wanneer u bijvoorbeeld vergeet om een bepaalde code te factureren, is het mogelijk om deze code met een nieuwe eFact aan te rekenen.

Bestaan er alternatieven nu de facturatie met een groepsnummer niet meer mogelijk is?

Vanaf 1 september 2025 moet er voor elke arts een facturatiebestand gestuurd worden naar elke verzekeringsinstelling. Ter informatie: in dit verband is het mogelijk om aan te geven dat de organisatie waarbinnen u werkt de inningsinstelling is van de bedragen die de verzekeringsinstellingen aan u betalen en dat deze bedragen moeten worden uitbetaald op de rekening van deze organisatie. Het is ook mogelijk om aan de organisatie (KBO-nummer) een mandaat te verlenen om de facturatie in uw plaats uit te voeren.

Ik val net niet onder de leeftijdsuitzondering, kan ik een individuele uitzondering krijgen op de verplichting tot elektronische facturatie?

Nee, enkel de artsen die 67 jaar oud of ouder waren op 1 januari 2023 zijn vrijgesteld van de verplichting tot elektronische facturatie. Dit betekent dat artsen die tussen 1 januari 2023 en 1 september 2025 67 jaar worden eveneens onder de verplichting vallen. Individuele uitzonderingen worden niet toegestaan.

Ik bevind me buiten mijn kabinet. Hoe moet ik de woorden “en de elektronische facturatie technisch onmogelijk is” begrijpen?

Deze uitzondering is van toepassing als u bijvoorbeeld een huisbezoek uitvoert bij een patiënt en u op geen enkele manier verbinding kan maken met de facturatietoepassing. Het feit dat u zorg verleent buiten uw kabinet ontslaat u niet van de verplichting om over de benodigde apparatuur te beschikken om op structurele wijze elektronisch te factureren.

Wat houdt “overmacht” in?

Overmacht is een plotse, onvoorspelbare en onvermijdbare gebeurtenis die niet wordt veroorzaakt door de eigen fout van een persoon. Deze gebeurtenis mag niet gewild noch veroorzaakt zijn door die persoon, ook niet onrechtstreeks.

Kan een stroompanne of een netwerkonderbreking beschouwd worden als een geval van overmacht?

Als het technisch probleem beantwoordt aan de definitie van overmacht (zie hierboven) mag er een papieren getuigschrift gebruikt worden.

Bestaan er bijkomende situaties van overmacht waarvoor een papieren getuigschrift voor verstrekte hulp wordt toegelaten?

Het gebruik van papieren getuigschriften wordt enkel toegelaten in volgende gevallen:

  • Bij de pasgeborenen
  • Bij de patiënten die ingeschreven zijn bij een Medisch Huis, maar een arts raadplegen buiten het Medisch Huis.
  • Bij een consultatie voor een kind door de gescheiden ouder die geen titularis is en die wil dat de verstrekte zorg persoonlijk wordt terugbetaald.
  • Bij een consultatie voor een patiënt die in het bezit is van een requisitorium van het OCMW, zodat het OCMW zich kan laten terugbetalen voor de zorgen die het betaald heeft voor deze patiënt.
  • Bij een consultatie voor een jongere die geplaatst is bij de diensten van jeugdhulp zodat die instelling zich kan laten terugbetalen voor de zorgen die het betaald heeft voor deze jongere.
  • Bij een consultatie voor een patiënt die verblijft in een instelling voor personen met een handicap, zodat die instelling zich kan laten terugbetalen voor de zorgen die het betaald heeft voor deze jongere.

Mijn patiënt beschikt niet over een INSZ of is aangesloten bij een buitenlands ziekenfonds. Op welke manier moet ik de facturatie uitvoeren?

In dit geval mag u een papieren getuigschrift voor verstrekte hulp uitreiken aan de patiënt.

Mijn patiënt is een Europees ambtenaar. Op welke manier moet ik de facturatie uitvoeren?

Deze patiënt valt onder het Gemeenschappelijk Stelsel van Ziektekostenverzekering (GSZV). Gelieve deze instantie te contacteren als u een vraag heeft over de facturatie.

Een OCMW staat in voor de betaling van de verstrekte zorgen aan mijn patiënt (buiten de ZIV). Op welke manier moet ik de facturatie uitvoeren?

Als u huisarts bent, moet u vanaf 1 september 2025 de kosten die het OCMW voor zijn rekening neemt elektronisch factureren aan de Hulpkas voor Ziekte- en Invaliditeitsverzekering (HZIV) via Mediprima.  De facturatie aan de HZIV wordt voor de publieke overheidsdienst maatschappelijke integratie uitgevoerd.

Als u arts-specialist bent in een ziekenhuis is Mediprima ook verplicht voor alle verstrekkingen in het ziekenhuis.

Als u arts-specialist bent in een privékabinet moedigen we u aan om de kosten waarvoor het OCMW instaat rechtstreeks aan het OCMW te factureren. Het deel waarvoor het OCMW eventueel niet zou instaan, moet u factureren aan de patiënt.

Contact met de HZIV: mediprima@caami-hziv.fgov.be

Mijn patiënt verzoekt om internationale bescherming. Op welke manier moet ik de facturatie uitvoeren?

Op dit moment is in dit geval de elektronische facturatie enkel van toepassing op ziekenhuizen en publieke apotheken binnen de derdebetalersregeling.

Als u huisarts bent of als arts-specialist in een privékabinet werkt, moet u uw papieren getuigschrift richten aan Fedasil.

Voor vragen in verband met de facturatie door huisartsen kan u contact opnemen met de helpdesk van Fedasil.

Voor vragen in verband met de facturatie in ziekenhuizen, kan u contact opnemen met de helpdesk van de HZIV: efac4fedasil@caami-hziv.fgov.be.

Contacten

Secretariaat Nationale commissie artsen-ziekenfondsen

E-mail: medicomut@riziv-inami.fgov.be