print

Verplichte elektronische facturatie voor artsen

Sinds 1 september 2025 bent u verplicht om elektronisch te factureren, ongeacht uw conventiestatus. Dit vermindert het risico op fouten en vereenvoudigt de administratieve opvolging.

Zo hoeft uw patiënt geen papieren getuigschrift meer in te dienen bij zijn ziekenfonds om te worden vergoed en wordt hij ook sneller vergoed.

Op deze pagina:

Elektronische facturatie verplicht sinds september 2025

Sinds 1 september 2025 bent u verplicht om uw ambulante verstrekkingen elektronisch te factureren aan de verzekeringsinstellingen, zowel wanneer u de derdebetalersregeling toepast (eFact) als wanneer u dit niet doet (eAttest). Er wordt daarbij rekening gehouden met de datum van de facturatie van de verstrekking. 

Deze verplichting geldt:

  • voor alle ambulante verstrekkingen, of u nu huisarts bent of specialist, artsen in opleiding inbegrepen
  • voor alle patiënten wiens zorg vergoed wordt door de verplichte ziekte- en invaliditeitsverzekering.

U vindt de lijst met erkende softwarepakketten voor artsen terug op de site van het Nationaal Intermutualistisch College (NIC).  

Uitzonderingen op deze verplichting

Er zijn drie uitzonderingen op de verplichting tot elektronische facturatie:

Volledige uitzondering: 

  • als u 67 jaar oud of ouder was op 1 januari 2023.

Occasionele uitzonderingen: 

  • als de facturatie plaatsvindt buiten uw kabinet en de elektronische facturatie technisch onmogelijk is
  • in geval van overmacht die de elektronische facturatie onmogelijk maakt

Hoe werkt de elektronische facturatie?

Meer informatie over eFact en eAttest vindt u in de video die we samen met het NIC maakten:

Gevolgen voor groeperingen

Sinds 1 september 2025 is het niet langer mogelijk om elektronisch te factureren met een derdebetalersnummer voor groeperingen met artsen en/of tandartsen. Concreet gaat het om derdebetalersnummers die aanvangen met het cijfer 940 t.e.m. 946 en eindigen met de volgende cijfers in functie van de samenstelling: 

  • 100 (algemene of gespecialiseerde geneeskunde, tandheelkunde)
  • 110 (algemene of gespecialiseerde geneeskunde, tandheelkunde + kinesitherapie)
  • 101 (algemene of gespecialiseerde geneeskunde, tandheelkunde + verpleegkunde, vroedkunde)
  • 111 (algemene of gespecialiseerde geneeskunde, tandheelkunde + kinesitherapie + verpleegkunde, vroedkunde).

Vanaf 1 september 2025 moet er dus voor elke arts een facturatiebestand verstuurd worden naar elke verzekeringsinstelling.

Moet ik een bewijsstuk uitreiken?

Als u elektronisch factureert (eFact/eAttest), is de uitreiking van een bewijsstuk verplicht. Dit kan op papier of via eBox, als uw patiënt daarvoor de toestemming geeft. U moet het bewijsstuk uitreiken aan de patiënt op het moment waarop de verstrekking wordt uitgevoerd.

Aandachtspunt

U moet nog altijd papieren getuigschriften ter beschikking hebben, te gebruiken in geval van overmacht, technische problemen, enz.

U kan deze bestellen via Medattest (www.medattest.be).

Hebt u hier nog vragen bij?

Op deze webpagina kan u een overzicht terugvinden van de meest gestelde vragen en de antwoorden daarop.

Contacten

Secretariaat Nationale commissie artsen-ziekenfondsen

E-mail: medicomut@riziv-inami.fgov.be