print

Artsen geven meer dan 3 miljoen telefonische adviezen tijdens de 1e fase van de COVID-19-crisis

30-06-2020

Continuïteit van de zorg voor de patiënt, vergoeding van de zorgberoepen, veiligheid voor iedereen: om tegemoet te komen aan de specifieke noden in het kader van de COVID-19-context hebben we een reeks maatregelen genomen. Zo hebben we een globaal mechanisme uitgewerkt dat verschillende zorgverleners toelaat om zorg te verlenen zonder fysiek contact met de patiënt en om die verstrekkingen ook aan te rekenen aan de verzekering voor geneeskundige verzorging. Op die manier kunnen de patiënten een financiële tegemoetkoming genieten.

Hierbij de eerste cijfers over het gebruik van zorg op afstand door artsen.

Op deze pagina:

Continuïteit tijdens de crisis: zorg op afstand

Naar aanleiding van de richtlijnen om de verspreiding van het coronavirus tegen te gaan, werden verschillende verstrekkingen gecreëerd voor telefonische adviezen, aanvankelijk voor artsen bij de triage van covid-19-patiënten en voor adviezen in het kader van continuïteit van zorg bij gekende patiënten. Later creëerden we ook nieuwe verstrekkingen voor verschillende andere zorgberoepen zoals psychiaters, neuropediaters, tandartsen, kinesisten, logopedisten, vroedvrouwen, psychologen, ergotherapeuten en diabeteseducatoren.

Artsen geven massaal advies op afstand tijdens de crisis

Patiënten en artsen maakten veelvuldig gebruik van deze mogelijkheid. Ze hadden tijdens deze eerste crisisperiode telefonisch contact om verschillende redenen:

  • Tussen 14 maart en eind mei gaven 18 906 artsen telefonisch advies over zorgcontinuïteit (bv. bij chronische ziekten), goed voor ca. 3 miljoen telefonische adviezen. 90% van deze telefonische adviezen gebeurden door huisartsen en stagiairs huisartsgeneeskunde.
  • In die periode gaven meer dan 10000 artsen ongeveer 650 000 telefonische adviezen over de triage van mogelijke covid-19-patiënten.
  • Wachtposten registreerden ongeveer 28 700 telefonische adviezen voor triage van mogelijke COVID-19-patiënten.

Hieronder ter verduidelijking  een overzicht (de periode is boekhoudkundig, waardoor de cijfers hoogstwaarschijnlijk een onderschatting zijn).

 

Telefonische advies tussen 14 maart en 31 mei 2020​ ​ ​
​DoelAantal telefonische adviezen​Kost voor de verzekering voor geneeskundige verzorging (in euros)​
Zorgcontinuïteit (101135)​​3.028.501​60.557.575
​Triage van mogelijk besmette patiënten (101990)   ​656.119​13.119.905
Triage van mogelijk besmette patiënten via wachtposten (101835)​    ​​28.729​574.420
 

 

Telefonische advies tussen 14 maart en 29 mei 2020 - Per regio​ ​ ​ ​
​Doel ​VlaanderenBrussel​Wallonië​
​Zorgcontinuïteit (101135)​1.404.881​216.059​1.128.898
​Triage van mogelijk besmette patiënten (101990)   ​319.946​  41.795   ​195.825
Triage van mogelijk besmette patiënten via wachtposten (101835)​     ​​20.613    ​​1.572       ​​3.309
 

De evolutie van het aantal verstrekkingen op afstand door artsen in deze eerste crisisperiode.

Zorg op afstand na COVID-19-crisis

Wat na de crisis? Het Riziv bestudeert al langere tijd de mogelijkheid om raadplegingen op afstand definitief te gaan vergoeden.

De huidige verstrekkingen voor de raadplegingen op afstand zijn slechts tijdelijk ingevoerd in het kader van de pandemie. Tijdens deze periode verzamelden we zeer nuttige informatie waaruit we lessen kunnen trekken, over de veiligheid en gebruiksvriendelijkheid van verschillende platformen, de ervaringen van de burgers en de artsen om hier verder mee te werken, en in welke omstandigheden en onder welke voorwaarden deze raadplegingen op afstand bij voorkeur zouden plaatsvinden.

Het KCE publiceerde met onze samenwerking een wetenschappelijk rapport over de videoconsultaties bij patiënten met een chronische somatische pathologie. In dit rapport zijn ook de ervaringen van de buurlanden bestudeerd.

We organiseren samen met de verzekeringsinstellingen begin juli een grootschalige bevraging bij de burgers. De ziekenfondsen bevragen hun leden die in de voorbije maanden een raadpleging op afstand hebben gehad met zorgverleners.

Aan de hand van het wetenschappelijk rapport van het KCE, de ervaringen bij de burgers en de artsen, zal in de komende weken met alle partners besproken worden of er een definitieve regeling kan komen voor deze raadplegingen op afstand.

Hierbij moeten we aandacht hebben voor de doelgroepen bij de patiënten en zorgverleners waarbij deze raadplegingen op afstand het meest zinvol zijn, het juridisch en deontologisch kader, de tarieven en het persoonlijk aandeel die van toepassing zullen zijn, de toegankelijkheid en privacy voor de patiënten en de mogelijkheden voor elektronische gegevensdeling in de patiëntendossiers. We beogen de optimale kwaliteitsgarantie voor verstrekkingen op afstand.

Vragen?