Terugbetaling telemonitoring bij chronisch hartfalen: een stap vooruit in de digitalisering van de zorg
08-09-2025
Begin dit jaar is een overeenkomst in werking getreden die Belgische ziekenhuizen ondersteunt bij het gebruik van telemonitoring en therapiebegeleiding voor patiënten met chronisch hartfalen.Deze aanpak, terugbetaald door het RIZIV, is een belangrijke stap in de digitalisering van de gezondheidszorg. Het biedt een efficiëntere en kwalitatief betere zorg aan patiënten die recent gehospitaliseerd werden wegens hartfalen.
Op deze pagina:
Telemonitoring: meer dan apps
Telemonitoring stelt patiënten in staat om thuis hun gezondheid te monitoren door parameters zoals bloeddruk en gewicht dagelijks te meten. Deze gegevens worden via een veilige mobiele medische toepassing doorgestuurd naar een gespecialiseerd telemonitoringteam, bestaande uit een cardioloog en een hartfalenverpleegkundige. Dankzij deze technologie kan een dreigende decompensatie vroegtijdig worden gedetecteerd, wat leidt tot snelle interventies en een optimalisatie van de behandeling.
Met deze innovatieve zorgtoepassing wordt niet alleen de levenskwaliteit van patiënten met chronisch hartfalen verbeterd, maar wordt ook het aantal heropnames voor deze patiënten verminderd.
De overeenkomst benadrukt eveneens het belang van samenwerking tussen het ziekenhuis en de eerstelijnszorg bij de behandeling van patiënten met chronisch hartfalen. Voor patiënten met hartfalen is communicatie tussen het telemonitoringteam en de huisarts, die het globaal medisch dossier beheert, van groot belang. Een goede coördinatie en continuïteit van zorg in de thuissituatie van de patiënt zijn essentieel voor een effectieve opvolging en preventie van decompensatie bij chronisch hartfalen.
Deelnemende ziekenhuizen
Het Verzekeringscomité heeft momenteel de kandidaturen van maar liefst 48 ziekenhuizen goedgekeurd, waarvan 45 van deze ziekenhuizen de telemonitoring al actief geïntegreerd hebben in hun zorgproces. Deze lijst zal nog geregeld bijgewerkt worden.
Naast de vastgelegde criteria in de overeenkomst, die patiënten en zorgverleners duidelijkheid bieden over wat ze kunnen verwachten, zijn ook specifieke voorwaarden voor technologie opgenomen. De overeenkomst geeft ziekenhuizen de flexibiliteit om zelf een mHealth-toepassing te kiezen, zolang deze voldoet aan de wettelijke vereisten voor mHealth en de voorwaarden van de overeenkomst. Dit stelt ziekenhuizen in staat om technologieën te gebruiken die optimaal aansluiten bij hun eigen behoeften en die van hun patiënten.
Terugbetaling van een zorgpad, niet van toepassingen
Aangezien het RIZIV ervoor kiest om geen specifieke toepassingen terug te betalen, maar te kiezen voor een terugbetaling van een zorgpad waarbij er gebruikt wordt gemaakt van mobiele medische toepassingen, worden er geen lijsten opgesteld van goedgekeurde toepassingen.
Om de verwarring over de informatie op de mHealthBelgium-website te verhelderen, willen we benadrukken dat het RIZIV niet betrokken is bij de samenstelling van de lijst met mHealth-toepassingen die op de mHealthBelgium-website staat, specifiek voor het zorgproces “Telemonitoring en therapiebegeleiding bij chronisch hartfalen.” Deze lijst wordt beheerd door beMedTech en Agoria. Daarnaast zijn er toepassingen die niet in deze lijst voorkomen, maar ook kunnen worden ingezet voor telemonitoring bij chronisch hartfalen
Vernieuwde procedure voor terugbetaling mobiele toepassingen
We herhalen graag nog eens dat er sinds oktober 2023 een vernieuwde procedure bestaat voor het indienen van een aanvraag voor een opname in de terugbetaling van een medische mobiele toepassing binnen een zorgproces. De aanmelding kan ervoor zorgen dat een vergoeding wordt voorzien voor een zorgproces waarin gebruik gemaakt wordt van een mHealth-toepassing. Binnen het zorgproces stelt de medische mobiele applicatie de patiënt in staat om vanuit zijn eigen omgeving gezondheidsgerelateerde gegevens te delen met zijn behandelend zorgverlener. Op basis van de verstrekte informatie kan de zorgverlener via de medische mobiele applicatie op afstand een diagnose stellen, een therapie toepassen of de patiënt monitoren.
De validatiepiramide, die voorheen onderdeel was van de aanmeldingsprocedure, is niet langer opgenomen in de nieuwe procedure. De aanvraag en goedkeuring verloopt volledig via RIZIV-diensten.
Contacten
Mobile health
E-mail: mobilehealth@riziv-inami.fgov.be