print

Nieuw Actieplan handhaving geeft nieuwe impulsen aan fraudebestrijding

22-12-2025

Op 22 december 2025 heeft de Algemene Raad van het RIZIV een nieuw Actieplan handhaving in de gezondheidszorg goedgekeurd voor de periode 2026-2030. Daarmee willen we nieuwe impulsen geven aan de fraudebestrijding. 

Het plan voorziet controleactiviteiten met het oog op een correcte aanrekening van zorgverlening en met aandacht voor de betrokkenheid en responsabilisering van alle relevante actoren.

Op deze pagina:

Doelstellingen van het actieplan

In het Actieplan handhaving in de gezondheidszorg legt onze Anti-fraudecommissie haar strategie vast voor de komende jaren in de strijd tegen fraude in de ziekteverzekering.

Het nieuwe actieplan omvat niet alleen de huidige inspectie- en controleactiviteiten, maar ook de geplande preventieve en reactieve acties. Die moeten ervoor zorgen dat zorgverleners en burgers de regelgeving over gezondheidszorgen naleven.

Omdat de beschikbare inspectiemiddelen beperkt zijn, hebben de betrokken actoren in dit actieplan hun acties geprioriteerd, hun samenwerking vergroot en maken ze meer gebruik van innovatieve technologieën.

Nieuwe geplande acties

  • Het actieplan wil de zorgverleners zicht geven op hun eigen aanreken- en voorschrijfgedrag ten opzichte van een groep zorgverleners met een vergelijkbaar patiëntenbestand. Dat zal via het platform ProGezondheid gebeuren en leiden tot meer responsabilisering van de zorgverleners.
     
  • Om zorgverleners die frauderen een halt toe te roepen moet hun RIZIV-nummer kunnen worden geschorst door de Kamer van eerste aanleg of de Kamer van beroep. In het belang van de burgers zal die informatie terug te vinden zijn op onze website. Schorsing of intrekking van het visum of een deontologische sanctie door de Orde der artsen of apothekers zal bovendien automatisch aanleiding geven tot schorsing van het RIZIV-nummer voor de besliste periode.
     
  • Elke akkoorden- en overeenkomstcommissie zal op basis van een voorstel van onze Dienst voor geneeskundige evaluatie en controle (DGEC) drempelbedragen kunnen bepalen voor zijn sector. Ons Verzekeringscomité overziet deze methodologie voor meer coherentie. Bij outliers boven de drempels zullen we nagaan of hier een gegronde reden voor is en zal de zorgverlener zich kunnen verantwoorden. 
     
  • Ook de burgers zelf moeten zicht krijgen op wat op hun naam wordt aangerekend. Zo worden ze meer bewust van de kost van bepaalde verstrekkingen en kunnen ze reageren (bij hun ziekenfonds of bij ons) als bepaalde verstrekkingen onterecht werden aangerekend. Dit verhoogt de betrokkenheid van de burgers. Het gaat niet alleen om de kosten die door de verplichte ziekteverzekering worden terugbetaald maar om alles wat wordt aangerekend aan de patiënt.
     
  • Bij fraudebestrijding is de medewerking van de burgers bij controleacties essentieel, maar helaas niet altijd het geval. Patiënten hebben een vertrouwensrelatie met hun zorgverlener en soms hebben ze zelf een voordeel bij onterechte aanrekening. Daarom moet het mogelijk worden om een sanctie op te leggen aan burgers die niet meewerkten aan verhoren tijden controleacties.
     
  • Omdat fraude in de gezondheidszorg vaak gepaard gaat met georganiseerde misdaad is de medewerking van de arbeidsauditoraten cruciaal geworden. Daarom wil onze DGEC de synergie met de arbeidsauditoraten voortzetten via samenwerkingsafspraken.

Een initiatief van de Anti-fraudecommissie

Het Actieplan handhaving in de gezondheidszorg is een initiatief van onze Anti-fraudecommissie. Deze werd in 2014 opgericht onder het voorzitterschap van onze administrateur-generaal. 

Verschillende actoren in de gezondheidszorg maken hier deel van uit: verschillende van onze diensten, de FOD Volksgezondheid, het FAGG, de verzekeringsinstellingen, het Nationaal Intermutualistisch College (NIC) en het InterMutualistisch Agentschap (IMA).

Deze actoren hun samenwerking verankerd en opeenvolgende actieplannen opgesteld voor de periodes:

Het draagvlak daarvoor is in de loop der jaren steeds breder geworden.

Contacten

Directie Informatie van de DGEC

E-mail: Infoteam.DGEC.SECM@RIZIV-INAMI.fgov.be