Zoeken
Deze zoekmotor laat u toe om te zoeken in alle webpagina’s. U kunt uw opzoeking ook verfijnen door de filters in het linkermenu te gebruiken (doelgroep, thema, datum bijwerking).
616 tot 630 van 19083 resultaten

Het RIZIV
Om u het RIZIV kort te schetsen, hebben we voor 2 invalshoeken gekozen: een identiteitskaart van ons instituut en het woord van onze directie.

Onze directie blikt terug op 2017
Als u dit leest, hebt u ervoor gekozen om op onze website op de pagina 'Jaarverslag 2017' te klikken en vervolgens op 'identiteitskaart' in het stukje 'Het RIZIV in een oogopslag', waarin onder meer ook het 'woord van de Directie' staat.

Jaarverslag 2017
Ons jaarverslag 2017 is nu beschikbaar: ontdek een overzicht van de markante feiten en de activiteiten van het RIZIV in 2017.

Medische ongevallen: prioriteit voor aanvragen met zeer ernstige schade
Het Fonds voor de medische ongevallen (FMO) geeft voorrang aan dossiers waarin de veroorzaakte schade door de zorgverstrekking zeer ernstig is. Voor die dossiers stappen we af van de volgorde van indienen.

Medische ongevallen: nieuwe aanpak om sneller dossiers met mogelijke schadevergoeding te behandelen
De aanvraagdossiers bij ons Fonds voor medische ongevallen (FMO) leiden niet allemaal tot schadevergoeding door het Fonds. De behandeling van die dossiers vertraagt die van de dossiers waarin wel een vergoeding mogelijk is.
Daarom hebben we onze werkmethode aangepast door een vereenvoudigde aanpak van de dossiers waarvoor een schadevergoeding onwaarschijnlijk lijkt.
Deze nieuwe aanpak moet meer ruimte creëren voor een grondige maar snellere afhandeling van dossiers waarin wel een vergoeding mogelijk is. Uiteraard zonder hierbij afbreuk te doen aan de rechten van het slachtoffer en/of de zorgverlener.

DGEC: Analyse van het gebruik van 5 opioïden buiten het ziekenhuis
Onze Dienst voor geneeskundige evaluatie en controle (DGEC) stelt vast dat het gebruik van 5 opioïden in 10 jaar tijd sterk is gestegen. We vragen ons af of patiënten deze pijnstillers altijd op een correcte manier gebruiken. Het oneigenlijk gebruik heeft nefaste gevolgen voor de gezondheid van de patiënt, de veiligheid van de samenleving en het budget van de GVU-verzekering. Daarom pleiten we voor een integrale aanpak van het fenomeen.

‘BeNeLuxA Initiative’: samenwerking over de grenzen heen bij de terugbetaling van geneesmiddelen
Dankzij een doorgedreven internationale samenwerking op het vlak van de besluitvorming over de vergoeding van geneesmiddelen krijgen patiënten toegang tot innovatieve geneesmiddelen.

CASCADA, de nieuwe informaticatoepassing van onze Dienst voor administratieve controle
Sinds enkele jaren ondergaat het RIZIV een digitale metamorfose. Na de IDES-toepassing van de Dienst voor uitkeringen was het de beurt aan de Dienst voor administratieve controle (DAC) om in 2017 de overstap te maken naar het elektronisch beheer van de dossiers met de CASCADA-toepassing.

Thema's
Enkele thema’s met betrekking tot onze opdrachten en reglementering kregen bijzondere aandacht in 2017. We zetten ze op een rijtje, geordend per domein.

Interne en externe samenwerking: onontbeerlijk voor de strijd tegen sociale fraude
Samenwerking, een sleutelwoord in de strijd tegen sociale fraude, onder andere voor onze Dienst voor administratieve controle (DAC). In 2017 heeft die dienst de samenwerking met andere interne diensten en met onze externe partners opgedreven, met het oog op nog meer doeltreffendheid, door onderzoeken over valse getuigschriften voor verstrekte hulp. Die onderzoeken deden we samen met onze Dienst voor geneeskundige evaluatie en controle (DGEC), en via synergieën die werden gecreëerd met de Rijksdienst voor Arbeidsvoorziening (RVA) om de fraude met uitkeringen te bestrijden.

IPS (Individual Placement and Support): Een pilootproject van re-integratie aangepast aan werknemers arbeidsongeschikt wegens geestelijke gezondheidsproblemen
In 2017 heeft onze Dienst voor Uitkeringen een grote studie gelanceerd over het "Individual Placement and Support" (IPS)-model. De IPS-methodologie heeft zijn doeltreffendheid in het buitenland bewezen op het vlak van de re-integratie van personen met psychische stoornissen. Een van de beginselen van het model is die personen zo snel mogelijk te begeleiden in hun zoektocht naar werk en hun geïndividualiseerde ondersteuning te blijven bieden nadat ze werk hebben gevonden.
Aan de hand van die studie willen wij enerzijds onderzoeken of de resultaten in België even goed zullen zijn als die in andere landen, en anderzijds of we die resultaten op lange termijn in stand kunnen houden, met andere woorden dat het om een duurzame werkhervatting gaat. We willen ook de kwaliteit van het gevonden werk en de loopbaan van die verzekerden onderzoeken.

Hervorming van de penitentiaire gezondheidszorg: integratie van geplaatste geïnterneerden in de verzekering voor geneeskundige verzorging
In oktober 2017 publiceerde het Kenniscentrum voor de gezondheidszorg (KCE) de studie ‘Gezondheidszorg in Belgische gevangenissen’. Die studie vormt het vertrekpunt voor een hervorming van de penitentiaire gezondheidszorg. Als voorafname op deze hervorming, hebben geïnterneerden die worden geplaatst in een verzorgingsinstelling nu al recht op de verstrekkingen van de verplichte ziekteverzekering (verzekering voor geneeskundige verzorging).

Optimale uitwisseling van gegevens om de specifieke terugbetaling van medische zorg aan slachtoffers van daden van terrorisme mogelijk te maken
Sinds juli 2017 hebben slachtoffers van daden van terrorisme recht op een terugbetaling van medische zorg. Daartoe is informatie-uitwisseling met de "betalings-"instellingen noodzakelijk. Onze Dienst voor Administratieve Controle neemt actief deel aan die uitwisseling.