print

Zoeken

Deze zoekmotor laat u toe om te zoeken in alle webpagina’s. U kunt uw opzoeking ook verfijnen door de filters in het linkermenu te gebruiken (doelgroep, ​thema,  datum bijwerking).

 

76 tot 90 van 18656 resultaten

DGEC: Analyse van het gebruik van 5 opioïden buiten het ziekenhuis

Onze Dienst voor geneeskundige evaluatie en controle (DGEC) stelt vast dat het gebruik van 5 opioïden in 10 jaar tijd sterk is gestegen. We vragen ons af of patiënten deze pijnstillers altijd op een correcte manier gebruiken. Het oneigenlijk gebruik heeft nefaste gevolgen voor de gezondheid van de patiënt, de veiligheid van de samenleving en het budget van de GVU-verzekering. Daarom pleiten we voor een integrale aanpak van het fenomeen.

Datum 08-11-2023

‘BeNeLuxA Initiative’: samenwerking over de grenzen heen bij de terugbetaling van geneesmiddelen

Dankzij een doorgedreven internationale samenwerking op het vlak van de besluitvorming over de vergoeding van geneesmiddelen krijgen patiënten toegang tot innovatieve geneesmiddelen.

Datum 08-11-2023

CASCADA, de nieuwe informaticatoepassing van onze Dienst voor administratieve controle

Sinds enkele jaren ondergaat het RIZIV een digitale metamorfose. Na de IDES-toepassing van de Dienst voor uitkeringen was het de beurt aan de Dienst voor administratieve controle (DAC) om in 2017 de overstap te maken naar het elektronisch beheer van de dossiers met de CASCADA-toepassing.

Datum 08-11-2023

Thema's

Enkele thema’s met betrekking tot onze opdrachten en reglementering kregen bijzondere aandacht in 2017. We zetten ze op een rijtje, geordend per domein.

Datum 08-11-2023

Interne en externe samenwerking: onontbeerlijk voor de strijd tegen sociale fraude

Samenwerking, een sleutelwoord in de strijd tegen sociale fraude, onder andere voor onze Dienst voor administratieve controle (DAC). In 2017 heeft die dienst de samenwerking met andere interne diensten en met onze externe partners opgedreven, met het oog op nog meer doeltreffendheid, door onderzoeken over valse getuigschriften voor verstrekte hulp. Die onderzoeken deden we samen met onze Dienst voor geneeskundige evaluatie en controle (DGEC), en via synergieën die werden gecreëerd met de Rijksdienst voor Arbeidsvoorziening (RVA) om de fraude met uitkeringen te bestrijden.

Datum 08-11-2023

IPS (Individual Placement and Support): Een pilootproject van re-integratie aangepast aan werknemers arbeidsongeschikt wegens geestelijke gezondheidsproblemen

In 2017 heeft onze Dienst voor Uitkeringen een grote studie gelanceerd over het "Individual Placement and Support" (IPS)-model. De IPS-methodologie heeft zijn doeltreffendheid in het buitenland bewezen op het vlak van de re-integratie van personen met psychische stoornissen. Een van de beginselen van het model is die personen zo snel mogelijk te begeleiden in hun zoektocht naar werk en hun geïndividualiseerde ondersteuning te blijven bieden nadat ze werk hebben gevonden.

Aan de hand van die studie willen wij enerzijds onderzoeken of de resultaten in België even goed zullen zijn als die in andere landen, en anderzijds of we die resultaten op lange termijn in stand kunnen houden, met andere woorden dat het om een duurzame werkhervatting gaat. We willen ook de kwaliteit van het gevonden werk en de loopbaan van die verzekerden onderzoeken.

Datum 08-11-2023

Hervorming van de penitentiaire gezondheidszorg: integratie van geplaatste geïnterneerden in de verzekering voor geneeskundige verzorging

In oktober 2017 publiceerde het Kenniscentrum voor de gezondheidszorg (KCE) de studie ‘Gezondheidszorg in Belgische gevangenissen’. Die studie vormt het vertrekpunt voor een hervorming van de penitentiaire gezondheidszorg. Als voorafname op deze hervorming, hebben geïnterneerden die worden geplaatst in een verzorgingsinstelling nu al recht op de verstrekkingen van de verplichte ziekteverzekering (verzekering voor geneeskundige verzorging).

Datum 08-11-2023

Optimale uitwisseling van gegevens om de specifieke terugbetaling van medische zorg aan slachtoffers van daden van terrorisme mogelijk te maken

Sinds juli 2017 hebben slachtoffers van daden van terrorisme recht op een terugbetaling van medische zorg. Daartoe is informatie-uitwisseling met de "betalings-"instellingen noodzakelijk. Onze Dienst voor Administratieve Controle neemt actief deel aan die uitwisseling.

Datum 08-11-2023

Onze identiteitskaart

Datum 08-11-2023

Het RIZIV

Datum 08-11-2023

Jaarverslag 2018

Datum 08-11-2023

Thema's

Datum 08-11-2023

Digitale transformatie, ook bij het RIZIV

Het RIZIV is een verregaand traject van digitalisering gestart tTer voorbereiding van de verhuis naar het Galilée-gebouw in het najaar van 2020 en de nieuwe manier van werken in dit gebouw.. ‘Digitaal’ werken en samenwerken is enerzijds een basisvoorwaarde om de principes van flex desk, clean desk en plaats- en tijdsonafhankelijk werken in onze nieuwe werkomgeving te kunnen toepassen, maar is anderzijds ook een middel om onze klanten een nog betere en directere dienstverlening te bieden.

Datum 08-11-2023