print

Vereenvoudigde aanvraag sociaal statuut: we schakelen over op automatische piloot!

28-01-2020

Geconventioneerde zorgverleners kunnen van de voordelen van het sociaal statuut genieten. Vanaf dit jaar zullen we de aanvraag van het sociaal statuut digitaliseren en deels automatiseren. Zo zorgen we ervoor dat we rond dit sociaal statuut zo weinig mogelijk papier laten circuleren en dat we zowel voor zorgverleners als voor verzekeringsondernemingen de administratieve werklast inperken.

Op deze pagina:


Eenvoudiger voor de zorgverlener en verzekeraar

Om het sociaal statuut (sociaal voordeel of ander voordeel na pensioenopname) aan te vragen, moest de zorgverlener ons tot vorig jaar een papieren aanvraagformulier overmaken. De verzekeringsonderneming met wie de zorgverlener een contract had afgesloten ondertekende ook het formulier in geval van een aanvraag voor een sociaal voordeel.

Wij hebben in samenwerking met de verzekeringsondernemingen een traject van digitalisering / automatisering opgestart zodat:

  • de verzekeringsondernemingen ons alle contractgegevens via een beveiligde server kunnen bezorgen (“digitaal contract”);

  • de zorgverleners vanaf dit jaar geen papieren aanvraagformulieren meer moeten overmaken. Ze zullen via ProGezondheid hun dossier kunnen opvolgen en in vele gevallen geen enkele actie moeten ondernemen.

Info per zorgberoep

  • De verzekeringsondernemingen kunnen sinds eind vorig jaar informatie en instructies over het digitaliseringsproject opvolgen via een specifiek aan hen gerichte webpagina “InfoSS”.

  • Voor de zorgverleners hebben we nu een eerste blok informatie toegevoegd in de webpagina’s m.b.t het sociaal statuut:
    • Apothekers, kinesitherapeuten, logopedisten en verpleegkundigen zullen in mei 2020 toegang krijgen tot hun online dossier, dat betrekking heeft op het premiejaar 2019.
    • Voor artsen en tandartsen gold tot nu een ander tijdsschema, waardoor de aanvragen voor het premiejaar 2019 ons vorig jaar via het papieren circuit zijn toegestuurd. Zij krijgen daarom begin 2021 toegang tot hun online dossier m.b.t. het premiejaar 2020.

We zullen de informatie op de verschillende webpagina’s in de loop van dit semester verder detailleren in functie van de vooruitgang van het project.

Contacten

Project InfoSS

​Voor technische ondersteuning:
helpdesk@riziv-inami.fgov.be

Voor inhoudelijke vragen:
Voor artsen of tandartsen:
artsen-tandartsen@riziv-inami.fgov.be

Voor kinesitherapeuten:
kinenl@riziv-inami.fgov.be

Voor verpleegkundigen:
nursenl@riziv-inami.fgov.be

Voor apothekers of apothekers-biologen:
dossierpharma@riziv-inami.fgov.be

Voor logopedisten:
logonl@riziv-inami.fgov.be