Verplichte elektronische facturatie voor tandartsen
Vanaf 1 september 2025 bent u verplicht om elektronisch te factureren, ongeacht uw conventiestatus. Dit vermindert het risico op fouten en vereenvoudigt de administratieve opvolging.
Zo hoeft uw patiënt geen papieren getuigschrift meer in te dienen bij zijn ziekenfonds om te worden vergoed en wordt hij ook sneller vergoed.
Op deze pagina:
Verplichte elektronische facturatie vanaf september 2025
Vanaf 1 september 2025 moet u verplicht uw ambulante verstrekkingen elektronisch factureren aan de verzekeringsinstellingen, zowel wanneer u de derdebetalersregeling toepast (eFact) als wanneer u dit niet doet (eAttest). Er wordt daarbij rekening gehouden met de datum van de facturatie van de verstrekking.
Deze verplichting geldt:
- voor alle tandheelkundige ambulante verstrekkingen, of u nu algemeen tandarts bent of tandarts-specialist
- voor alle patiënten wiens zorg vergoed wordt door de verplichte ziekte- en invaliditeitsverzekering.
Een lijst van erkende softwarepaketten voor tandartsen kan u terugvinden op de website van het nationaal intermutualistisch college (NIC), onder de rubriek “rollout”.
Een FAQ (Frequently Asked Questions) bevat een lijst met de meest gestelde vragen en de antwoorden daarop.
Uitzonderingen op deze verplichting
Er zijn drie uitzonderingen op de verplichting tot elektronische facturatie.
Volledige uitzondering:
- als u de leeftijd van 63 bereikt heeft op datum van 1 januari 2024.
Occasionele uitzonderingen:
- wanneer de facturatie plaatsvindt buiten het kabinet van de tandheelkundige en de elektronische facturatie technisch onmogelijk is
- in geval van overmacht die de elektronische facturatie onmogelijk maakt.
Hoe werkt de elektronische facturatie?
Meer informatie over eFact en eAttest vindt u in de video die we samen met het NIC maakten:
Wat zijn de gevolgen voor groeperingen?
Vanaf 1 september 2025 zal het niet langer mogelijk zijn om elektronisch te factureren met een derdebetalersnummer voor groeperingen met artsen en/of tandartsen.
Concreet gaat het om derdebetalersnummers die starten met het cijfer 940 t.e.m. 946 en eindigen met de volgende cijfers in functie van de samenstelling:
- 100 (algemene of gespecialiseerde geneeskunde, tandheelkunde)
- 110 (algemene of gespecialiseerde geneeskunde, tandheelkunde + kinesitherapie)
- 101 (algemene of gespecialiseerde geneeskunde, tandheelkunde + verpleegkunde, vroedkunde)
- 111 (algemene of gespecialiseerde geneeskunde, tandheelkunde + kinesitherapie + verpleegkunde, vroedkunde).
Moet ik een bewijsstuk uitreiken?
Als u elektronisch factureert (eFact/eAttest), is de uitreiking van een bewijsstuk verplicht. Dit kan op papier of via eBox, als uw patiënt daarvoor de toestemming geeft. U moet het bewijsstuk uitreiken aan de patiënt op het moment waarop de verstrekking wordt uitgevoerd.
Gebruik, afhankelijk van de betalingswijze, een van de twee standaardformulieren.
Aandachtspunt
Ook na 1 september 2025 moet u nog papieren getuigschriften ter beschikking hebben, te gebruiken in geval van overmacht, bij een technisch probleem, enz.
U kan deze bestellen via het platform Medattest.
Meer informatie
Contacten
Technisch tandheelkundige raad
E-mail: ctd-ttr@riziv-inami.fgov.be