Zorg op afstand: telemonitoring en therapiebegeleiding bij chronisch hartfalen
We voorzien een overeenkomst met ziekenhuizen voor telemonitoring en therapiebegeleiding bij chronisch hartfalen. Vanaf 1 januari 2025 vergoeden we ziekenhuizen met zo’n overeenkomst met het RIZIV voor de opvolging via telemonitoring door een telemonitoringteam van patiënten die recent gehospitaliseerd werden omwille van hartfalen.
Op deze pagina:
Waarom telemonitoring bij chronisch hartfalen?
Ongeveer 2 à 3 % van de Belgische bevolking lijdt aan chronisch hartfalen. Deze chronische aandoening gaat gepaard met een vermindering van de levenskwaliteit en een hoog ziekenhuisopnamecijfer.
Vanaf 1 januari 2025 vergoeden we verplegingsinstellingen die toegetreden zijn tot de overeenkomst waarin een kader uitgewerkt is voor de opvolging via telemonitoring van patiënten die recent gehospitaliseerd werden omwille van hartfalen.
Het op afstand volgen en interpreteren van de door de patiënt meegedeelde gezondheidsgegevens zorgt dat een dreigende decompensatie van hartfalen vroegtijdig gedetecteerd kan worden en indien nodig kan de behandeling geoptimaliseerd worden om een verdere decompensatie te voorkomen.
De integratie van telemonitoring in het zorgpad voor een patiënt met hartfalen kan de zorgkwaliteit en de efficiëntie van de zorg verbeteren.
Wat is telemonitoring bij chronisch hartfalen?
Bij een opvolging via telemonitoring meet de patiënt in zijn thuisomgeving dagelijks een aantal parameters, zoals bijvoorbeeld het gewicht en de bloeddruk. Die gegevens worden via een mobiele medische toepassing doorgegeven aan het telemonitoringteam.
De technologie analyseert de doorgestuurde gegevens op basis van gedefinieerde algoritmen gebruik makend van specifieke drempelwaarden voor een patiënt.
Het telemonitoringteam beoordeelt deze gezondheidsgegevens en de gegenereerde alarmen op werkdagen tijdens de kantooruren.
De gebruikte mobiele toepassing voor het verzenden van de gezondheidsgegevens is CE gemarkeerd als medisch hulpmiddel en voldoet aan de geldende normen voor wat betreft privacy, informatiebeveiliging en gegevensuitwisseling in de gezondheidszorg.
Wie komt in aanmerking voor een opvolging via telemonitoring?
De doelgroep voor een opvolging via telemonitoring werd vastgelegd: Patiënten die omwille van hartfalen gehospitaliseerd werden of patiënten waarbij een ziekenhuisopname omwille van hartfalen gecompliceerd werd en die na stabilisatie van de acute decompensatie een NYHA-klasse II, III of IV hebben.
Samenstelling van het telemonitoringteam
Het telemonitoringteam is samengesteld uit een gespecialiseerd team op gebied van hartfalen en bestaat minimaal uit:
- Een arts-specialist in de cardiologie,
- Een gespecialiseerde verpleegkundige.
Het telemonitoringteam zorgt voor een nauwe samenwerking met de huisarts die het globaal medisch dossier beheert zodat een goede coördinatie en follow-up van de zorg in de thuisomgeving van de patiënt gegarandeerd wordt.
Hoe kunnen ziekenhuizen toetreden tot de overeenkomst?
Indien het ziekenhuis beschikt over een telemonitoringteam en het aan de voorwaarden beschreven in artikel 3 van de overeenkomst voldoet, kan het zich kandidaat stellen door het kandidatuurformulier in te vullen en te mailen naar mobilehealth@riziv-inami.fgov.be.
De Dienst voor geneeskundige verzorging van het RIZIV gaat de volledigheid van de kandidatuur na. Vervolgens wordt de kandidatuur ter goedkeuring voorgelegd aan het Verzekeringscomité.
Een lijst van de toegetreden ziekenhuizen zal op deze webpagina gepubliceerd worden.
Opvolging en evaluatie van de overeenkomst
Een begeleidingscomité samengesteld met vertegenwoordigers van de sector zorgt voor de begeleiding en de opvolging van de uitvoering van de overeenkomst.
Het begeleidingscomité stelt indicatoren op voor de evaluatie van de overeenkomst telemonitoring en therapiebegeleiding bij chronisch hartfalen.
Geldigheidstermijn van de overeenkomst
De overeenkomst start op 1 januari 2025 en is geldig tot en met 31 december 2029.
De overeenkomst kan worden opgezegd:
- Als het ziekenhuis de overeenkomst niet naleeft
- In geval gedurende 2 opeenvolgende jaren de minimale capaciteit zoals bedoeld in artikel 2 § 4 niet behaald wordt
Meer informatie over de geldigheidstermijn en de opzeggingsvoorwaarden vindt u in artikel 14 van de overeenkomst.
Meer informatie
Contacten
Mobile health
E-mail: mobilehealth@riziv-inami.fgov.be