print

Registerbeleid voor gezondheidszorggegevens

In het huidige registerbeleid in België fungeren de registers als elektronische databanken waarin gestructureerde gezondheidszorggegevens worden opgeslagen, gebaseerd op ruwe gegevens die verzameld worden bij de zorgactoren en zorginstellingen. In de meeste gevallen worden de registers via formulieren of templates ingevuld. Na captatie van de gegevens worden ze geanonimiseerd en/of gepseudonimiseerd, verwerkt voor analyse en beschikbaar gesteld aan onder meer het RIZIV, de FOD VVVL, wetenschappelijke instellingen, individuele onderzoekers en ziekenhuizen. Binnen het huidige beleid zijn de data holders, zoals ziekenhuizen en huisartsen, verantwoordelijk voor het capteren en invoeren van de vereiste informatie, waarbij de verzamelde gegevens in de vorm van registers centraal worden opgeslagen en beheerd door een technische partner. Deze rol wordt vandaag voornamelijk opgenomen door healthdata.be.

Op deze pagina:

Een nieuwe toekomstvisie op het registerbeleid

We werken toe naar een nieuw registerbeleid, want de context is gewijzigd:

  • De European Health Data Space (EHDS) verordening  is aangenomen door het Europees Parlement en gepubliceerd in het publicatieblad van de EU.
  • De HDA (Health Data Agency) is opgericht,
  • er werd geïnvesteerd in data-capabilities projecten,
  • er zijn initiatieven van de gefedereerde entiteiten.

In de nieuwe visie werd maximaal rekening gehouden met al deze initiatieven:

  • De essentie omvat de evolutie van het registerbeleid naar een meer flexibel systeem voor datacaptatie, -opslag en -exploitatie, gebaseerd op de principes van gefedereerde datadeling en -verwerking.
  • De evolutie naar decentraal databeheer en de implementatie van een virtueel geïntegreerd patiëntendossier vormen mee de basis van dit registerbeleid. 
  • De betrokkenheid van een burger bij het beheer van zijn of haar persoonlijke gezondheidsgegevens is hierbij een cruciaal uitgangspunt. 
  • In het nieuwe beleid is niet langer sprake van statische registers, maar van dynamische en realtime gegevenscollecties die tijdelijk worden opgevraagd vanuit verschillende bronnen en op een veilige wijze ter beschikking worden gesteld aan wie daartoe gemachtigd is.

U kan de infosessie herbekijken via dit filmpje.

Wat zijn de next steps? 

We werken aan de operationalisering van de visie, door onder meer:

  • Vast te leggen wie welke rol zal opnemen
  • Conceptuele architectuur uit te werken
  • de technische systemen en de vereisten van deze systemen uit te werken
  • de governance en financiering te bepalen
  • de randvoorwaarden onder de loep te nemen. 

We streven hierbij steeds naar een maximale alignering met EHDS. 
We zullen ook in de volgende stappen de stakeholders verder betrekken. 

Contacten

Afdeling implantaten - Registratie via Qermid

E-mail: qermid@riziv-inami.fgov.be