Overeenkomst voor de vergoeding van percutane ablatie onder CT-scanbegeleiding van nier-, lever-, long- en bottumoren
We voorzien in de vergoeding van percutane ablatie onder CT-scanbegeleiding van nier-, lever-, long- en bottumoren in gespecialiseerde centra die een overeenkomst met ons afsluiten.
Dankzij deze overeenkomst zorgen we voor multidisciplinaire en kwaliteitsvolle behandeling, verzorging en monitoring van de patiënt.
Op deze pagina:
Context van de overeenkomst: kwaliteitsvolle zorg
Gespecialiseerde zorg kan enkel op een kwaliteitsvolle wijze geleverd worden in een verplegingsinrichting waar voldoende expertise aanwezig is, die continu toegepast en verbeterd wordt. Deze zorg steunt op nauwe samenwerkingen tussen verschillende experten (medische disciplines).
Daarom beperken we de terugbetaling van een percutane ablatie van een nier-, lever-, long- of bottumor onder CT-scanbegeleiding tot gespecialiseerde centra die 24 uur op 24 en 7 dagen op 7 een kwaliteitsvolle multidisciplinaire verzorging kunnen bieden op het vlak van interventionele radiologie, heelkunde, intensieve zorg, anesthesie, verpleegkunde en andere medische disciplines.
Hierdoor garanderen we expertise in zowel behandeling, verzorging als monitoring van de patiënt.
De nieuwe regels zijn vastgelegd in een Overeenkomst RIZIV-ziekenhuizen voor de vergoeding van percutane ablatie van tumoren onder CT-scanbegeleiding, die werd bekrachtigd op 1 juli 2024 door ons Verzekeringscomité.
Criteria om toe te treden tot de overeenkomst
Om toe te treden tot de overeenkomst moet een centrum voldoen aan een aantal voorwaarden:
- Binnen het centrum moet een beroep kunnen gedaan worden op de volgende artsen-specialisten:
- minstens twee artsen-specialisten in de röntgendiagnose met expertise in de interventionele radiologie
- minstens twee artsen-specialisten in elk van de volgende disciplines:
- urologie
- heelkunde
- orthopedische heelkunde
- medische oncologie.
- minstens 1 arts-specialist in de pneumologie met bijzondere beroepsbekwaamheid in de oncologie ofgastro-enterologie met bijzondere beroepsbekwaamheid in de oncologie.
- minstens twee artsen-specialisten houder van de bijzondere beroepstitel in de intensieve zorg
- minstens twee artsen-specialisten in de anesthesie-reanimatie.
- Een wachtdienst interventionele radiologie moet 24/24u en 7/7d ter beschikking zijn van het ziekenhuis waar de interventie plaatsvindt, om eventuele complicaties zoals bloedingen, abcescollectie,… minimaal invasief en/of endovasculair te kunnen behandelen.
Toetreden tot de overeenkomst
Hieronder vindt u een lijst met verplegingsinrichtingen waarmee we een overeenkomst afgesloten hebben. Die lijst werd bekrachtigd op 28 Oktober 2024 door ons Verzekeringscomité.
Opvolging van de overeenkomst
Vanaf de datum van inwerkingtreding van de overeenkomst moet het centrum minstens 60 percutane ablaties uitvoeren over een periode van 3 jaar (overgangsperiode).
Na de overgangsperiode van 3 jaar moet het centrum minstens 30 percutane ablaties per jaar uitvoeren.
Het gaat om volgende verstrekkingen:
- 587134-587145
- 587156-587160
- 587171-587182
- 587193-587204
Evaluatie van de overeenkomst
Deze overeenkomst zal geëvalueerd worden op basis van de activiteiten van elk centrum voor percutane ablatie over de periode van de eerste drie jaar.
Het InterMutualistisch Agentschap (IMA) zal een evaluatierapport opmaken op basis van minimale proces- en uitkomstindicatoren voor percutane ablatie. Het IMA zal de volledige set van proces- en uitkomstindicatoren uitwerken in samenspraak met de sectie interventionele radiologie van de Belgische Vereniging voor Radiologie (BSR).
De evaluatie wordt uitgevoerd na afloop van het derde jaar. Het evaluatierapport wordt ten laatste op 15 september 2029 door het IMA voorgelegd aan de nationale commissie artsen-ziekenfondsen (NCAZ). Na kennisname door de NCAZ wordt het evaluatierapport voorgelegd aan het Verzekeringscomité, en dit uiterlijk op 15 oktober 2029.
We zullen het evaluatierapport met de resultaten per centrum één maand na het voorleggen aan het Verzekeringscomité beschikbaar stellen op onze website.
In afwachting van het evaluatierapport blijven de overeenkomsten met de centra van toepassing op voorwaarde dat het centrum blijft voldoen aan de criteria.
Geldigheidstermijn van de overeenkomst
Deze overeenkomst treedt in werking op 1 november 2024. De overeenkomst geldt tot en met 31 oktober 2029 en wordt niet stilzwijgend verlengd.
Deze overeenkomst kan op elk moment worden opgezegd door het Verzekeringscomité, op voorstel van onze Dienst voor Geneeskundige verzorging, als bij een controle wordt vastgesteld, dat de bepalingen in deze overeenkomst niet worden nageleefd. In dit geval houdt de overeenkomst op te bestaan vanaf de eerste dag van de tweede maand volgend op de vaststelling door het Verzekeringscomité.
Meer informatie
Contacten
Secretariaat medische directie - overeenkomsten
E-mail: ovcomeddir@riziv-inami.fgov.be