Externe links
Tegemoetkomingen voor de financiering en ondersteuning van uw huisartspraktijk of medisch huis
Huisartspraktijken en medische huizen kunnen een tegemoetkoming krijgen voor de kosten verbonden aan de continuïteit van de praktijkvoering en de samenwerking tussen gezondheidszorgbeoefenaars.
Op deze pagina vindt u meer informatie over deze tegemoetkomingen en de link naar het aanvraagformulier.
Op deze pagina:
Waarom deze tegemoetkomingen?
Een performante praktijkorganisatie is noodzakelijk om de kwaliteit en continuïteit van de geleverde zorg te ondersteunen en het welbevinden van de huisarts bij de uitoefening van het beroep te verzekeren. De tegemoetkomingen voor de financiering en ondersteuning van de huisartsenpraktijken moedigen de inzet aan van zorgondersteunend personeel, op basis van het principe van subsidiariteit en toegelaten taakdelegatie.
Welke tegemoetkomingen voorzien we?
De huisartspraktijken en medische huizen kunnen een tegemoetkoming krijgen naargelang de criteria waaraan de praktijk voldoet:
- tegemoetkoming voor zorgcontinuïteit: een éénmalige tegemoetkoming in de kosten voor:
- het opzetten van het model van zorgcontinuïteit in de praktijk
- het afsluiten van een eerste arbeidsovereenkomst van onbeperkte duur met een praktijkassistent die voldoet aan de voorwaarden van het koninklijk besluit van 26 november 2023 betreffende het beroep van praktijkassistent *
of - het afsluiten van een eerste arbeids- of samenwerkingsovereenkomst met een verpleegkundige in een vast samenwerkingsverband
OF
- tegemoetkoming voor praktijkbeheer: een jaarlijkse tegemoetkoming voor het medisch beheer van de praktijk waarmee de organisatie van coördinatievergaderingen, het personeelsbeheer en het ontwikkelen van zorgprotocollen wordt gedekt, voor het afsluiten van:
- een arbeidsovereenkomst van onbeperkte duur met een praktijkassistent die voldoet aan de voorwaarden van het koninklijk besluit van 26 november 2023 over het beroep van praktijkassistent *
of - een arbeids- of samenwerkingsovereenkomst met een verpleegkundige in een vast samenwerkingsverband
- een arbeidsovereenkomst van onbeperkte duur met een praktijkassistent die voldoet aan de voorwaarden van het koninklijk besluit van 26 november 2023 over het beroep van praktijkassistent *
De tegemoetkomingen worden per premiejaar slechts één keer per ondernemingsnummer en per adres van tewerkstelling toegekend.
* De opleiding tot praktijkassistent wordt momenteel nog niet georganiseerd door de Gemeenschappen. Het is dan ook nog niet mogelijk om een tegemoetkoming voor de tewerkstelling van een praktijkassistent aan te vragen.
Kunnen deze tegemoetkomingen worden gecumuleerd?
De tegemoetkomingen zijn niet cumuleerbaar met elkaar.
Ze kunnen enkel worden toegekend aan huisartspraktijken (solopraktijken, geregistreerde groeperingen en new deal-praktijken met minder dan 1000 GMD’s) en medische huizen, als deze huisartspraktijken en medische huizen geen gelijkaardige financiële overheidssteun ontvangen. De tegemoetkomingen kunnen bijvoorbeeld niet gecumuleerd worden met VIPA-subsidies, subsidies van de Fondsen Sociale Maribel en EFRO, subsidies voor de “Associations de Santé Intégrée” en subsidies met dezelfde doelstellingen van lokale overheden.
De tegemoetkomingen voor zorgcontinuïteit en praktijkbeheer kunnen wél worden gecumuleerd met de federale of regionale doelgroepverminderingen bij aanwervingen.
Wat zijn de toekenningsvoorwaarden?
Om de éénmalige tegemoetkoming voor zorgcontinuïteit te krijgen, moet uw praktijk voldoen aan de volgende voorwaarden:
- Uw praktijk beschikt over een minimum activiteitsdrempel van 500 GMD’s en over een minimumbedrag van 25.000 EUR aan terugbetalingen van huisartsgeneeskundige verstrekkingen. Individuele artsen zijn vrijgesteld van deze voorwaarde zolang zij minder dan vijf jaar beschikken over een RIZIV-nummer van erkend huisarts.
- De arbeids- of samenwerkingsovereenkomst werd afgesloten voor onbepaalde duur en gaat van start tussen 1 september van het jaar voorafgaand aan het premiejaar en 31 augustus van het premiejaar.
- De tewerkstelling of de samenwerking moet ten minste 13 uren per week bedragen.
- Er was geen arbeidsovereenkomst of samenwerkingsovereenkomst in de tien jaar voorafgaand aan het premiejaar. Hebt u al iemand in dienst, dan kan u enkel de tegemoetkoming voor praktijkbeheer ontvangen.
- Uw praktijk heeft deze premie nog niet ontvangen in voorgaande premiejaren.
Om de jaarlijkse tegemoetkoming voor praktijkbeheer te krijgen, moet uw praktijk voldoen aan de volgende voorwaarden:
- Beschikken over een minimum activiteitsdrempel van 500 GMD’s en over een minimumbedrag van 25.000 EUR aan terugbetalingen van huisartsgeneeskundige verstrekkingen. Jonge individuele artsen zijn vrijgesteld van deze voorwaarde zolang zij minder dan vijf jaar beschikken over een RIZIV-nummer van erkend huisarts.
- De arbeids- of samenwerkingsovereenkomst werd afgesloten voor onbepaalde duur en dekt een periode tussen 1 januari en 31 december van het premiejaar.
- De tewerkstelling of de samenwerking moet ten minste 13 uren per week bedragen.
Hoeveel bedragen de tegemoetkomingen?
Het bedrag voor de tegemoetkoming voor zorgcontinuïteit wordt verdeeld in functie van het aantal ontvankelijke aanvragen die wij ontvangen op 31 oktober van het premiejaar. De tegemoetkoming bedraagt minimum 5.000 euro en maximum 7.500 euro en zal worden uitbetaald voor het einde van het premiejaar.
Het bedrag voor de tegemoetkoming voor praktijkbeheer wordt verdeeld in functie van het aantal ontvankelijke aanvragen die wij ontvangen op 31 december van het premiejaar. Het toegekende bedrag bedraagt ten minste 3.796 euro en zal worden uitbetaald vóór 31 maart van het jaar volgend op het premiejaar.
Hoe kan een huisartsenpraktijk of een medisch huis deze tegemoetkoming aanvragen?
De aanvraag voor de tegemoetkoming voor zorgcontinuïteit kan u vanaf 1 september en uiterlijk op 31 oktober van het premiejaar indienen via dit elektronisch formulier.
De aanvraag voor de tegemoetkoming voor praktijkbeheer kan u vanaf 4 november en uiterlijk op 31 december van het premiejaar indienen via een elektronisch formulier dat later ter beschikking wordt gesteld.
Contacten
Medische directie – Secretariaat Medicomut
E-mail: medicomut@riziv-inami.fgov.be