print

Recht op het sociaal statuut als arts en apotheker-klinisch bioloog

Als geconventioneerde arts of apotheker-klinisch bioloog kan u aanspraak maken op sociale voordelen die het ‘sociaal statuut’ worden genoemd. Het sociaal statuut bestaat uit twee verschillende voordelen: het sociaal voordeel en het conventievoordeel.

Op deze pagina:

Wat is het sociaal statuut?

Het sociaal statuut zijn twee voordelen die u als arts of als apotheker-klinisch bioloog kan krijgen: het sociaal voordeel en het conventievoordeel.

Als u het wettelijk pensioen nog niet hebt opgenomen, kan u aanspraak maken op het sociaal voordeel.

Heeft u het wettelijk pensioen opgenomen, maar blijft u actief als zorgverlener? Dan kan u aanspraak maken op het conventievoordeel.

Wat is het sociaal voordeel?

Het sociaal voordeel is een jaarlijkse bijdrage die wij storten aan een verzekeringsonderneming waarmee u een contract voor een vervangingsinkomen bij invaliditeit en/of een pensioenovereenkomst hebt afgesloten.

In dit geval moet uw contract uiterlijk ingaan op 31 december van het jaar waarop het sociaal voordeel betrekking heeft.

Extra mogelijkheid voor de artsen:
In de plaats van een jaarlijkse bijdrage die wordt gestort aan een verzekeringsinstelling, kan u kiezen om het recht op een pensioen ingeval van rust en/of overleving te reserveren bij onze Dienst Geneeskundige Verzorging.

Let op: Dit gereserveerde recht is een uitdovend systeem. U kan bij onze dienst sinds premiejaar 2017 enkel nog een recht op pensioen reserveren als u dat al een eerste keer gedaan hebt voor een eerder premiejaar.

Wat is het conventievoordeel na pensioenopname?

Het conventievoordeel is een jaarlijkse bijdrage die wij rechtstreeks storten op het door u opgegeven rekeningnummer.

U hebt recht op dit voordeel vanaf het jaar waarin u uw wettelijk rustpensioen hebt opgenomen als u actief blijft als zorgverlener.

Let op: Als u uw wettelijk rustpensioen hebt opgenomen vóór 1 januari 2016, dan kan u wel nog sociale voordelen aanvragen voor storting in een vrij aanvullend pensioen zelfstandigen (VAPZ), afgesloten vóór 1 januari 2016.

Wat zijn de voorwaarden om recht te hebben op het sociaal statuut?

Om het sociaal voordeel of het conventievoordeel te kunnen ontvangen, moet u aan de volgende voorwaarden voldoen:

  1. U moet tot het huidige nationaal akkoord artsen-ziekenfondsen of tot de overeenkomst apothekers-biologen-verzekeringsinstellingentoegetreden zijn:
    • hetzij voor de uitoefening van uw volledige beroepsactiviteit;
    • hetzij onder de voorwaarden van tijd en plaats die u aan ons hebt meegedeeld. (Dit is enkel mogelijk voor artsen.)

      U moet voor het hele jaar tot het akkoord toegetreden zijn, behalve voor het jaar waarin we uw RIZIV-nummer toekennen.

      Wij verifiëren deze informatie op basis van de gegevens die geregistreerd zijn bij onze diensten. Zorg ervoor dat uw toetredingsstatus steeds up-to-date is.
       
  2. U hebt een erkenning als huisarts, arts-specialist of apotheker-klinisch bioloog of u hebt een goedgekeurd stageplan om die erkenning te krijgen.

    We verifiëren deze informatie op basis van de gegevens die door de bevoegde instantie zijn verstrekt.
    Als u een verschil vaststelt tussen onze gegevens en de werkelijkheid, kan u, afhankelijk van uw taalrol, contact opnemen met de bevoegde dienst binnen de Fédération Wallonie-Bruxelles , het Departement Zorg, of het Federaal Agentschap voor Geneesmiddelen en Gezondheidsproducten (voor apothekers-klinisch biologen).

    Artsen die een RIZIV-nummer hebben met een bevoegdheidscode voor artsen zonder bijzondere beroepstitel en huisartsen op basis van verworven rechten worden hier gelijkgesteld met erkende artsen.
     
  3. U moet uw activiteit in het kader van de wet betreffende de verplichte ziekteverzekering gedurende het hele jaar effectief uitgeoefend hebben.

    De effectieve uitoefening toetsen wij af aan de hand van een minimale activiteitsdrempel die u in het premiejaar moet bereiken.
     
  4. Enkel in geval van een sociaal voordeel dat betaald wordt op een contract bij een verzekeringsonderneming of pensioeninstelling: uw contract moet uiterlijk afgesloten zijn op 31 december van het jaar waarop het sociaal voordeel betrekking heeft.

Als u echter in de loop van het premiejaar bepaalde sancties werden opgelegd, kunt u geen aanspraak maken op het sociaal statuut.

Wat is zijn de activiteitsdrempels?

De minimale activiteitsdrempel drukken wij op 2 manieren uit:

  1. Als u een klinische activiteit uitoefent die de verplichte ziekteverzekering individueel ten laste neemt, dan geldt als drempel een minimumbedrag aan nomenclatuurverstrekkingen, aangerekend aan de verplichte ziekteverzekering. Dat minimumbedrag varieert per specialisme. Deze verstrekkingen zijn:
    • ofwel aangerekend op uw eigen naam (profielgegevens)
    • ofwel legaal aangerekend op naam van een andere arts of apotheker-klinisch bioloog.
       
  2. In een minimale gemiddelde wekelijkse beroepsactiviteit van 13 uur per week, enkel in volgende situaties:
    • U levert prestaties die de verplichte ziekteverzekering ten laste neemt, maar die niet aangerekend zijn op uw eigen naam of op naam van een andere arts of apotheker-klinisch bioloog omdat ze niet per prestatie worden aangerekend.
    • U werkt samen met de verplichte ziekteverzekering om klinische taken te vervullen die de verplichte ziekteverzekering niet ten laste neemt, maar die wel bijdragen tot de uitvoering ervan.

De wekelijkse beroepsactiviteit in kwestie is zeer breed en omvat verschillende functies zoals:

  • Een arts die een preventieve klinische activiteit uitoefent, zonder de behandelende arts te zijn. Bijvoorbeeld: schoolgeneeskunde, abortusarts in centra voor gezinsplanning, arts bij Kind & Gezin, ...;
  • Een klinische activiteit in een ziekenhuisomgeving. Bijvoorbeeld: hoofdartsen, afdelingshoofden en equivalenten, zaalartsen, ...;
  • Arts in een gespecialiseerd centrum (revalidatiecentra, dagcentra, GGZ, ...) of woonzorgcentrum (bijvoorbeeld als CRA);
  • Arts werkzaam als hygiënist;
  • Arts die de transfusiegeneeskunde beoefent.

Wij beschikken enkel over de profielgegevens; dat zijn de verstrekkingen die op uw naam zijn aangerekend aan de verplichte ziekteverzekering. Voor de andere verstrekkingen vragen wij u om, tijdens de declaratieperiode (in juli - augustus), ons de informatie te bezorgen die nodig is voor een goede beoordeling van uw situatie:

  • Als uw activiteit wettelijk op naam van een andere arts  of apotheker-klinisch bioloog werd aangerekend, bezorgt u ons:
    • het bewijs van deze juridische constructie;
    • een verklaring op eer van de andere arts of apotheker-klinisch bioloog waarin wordt vermeld welk aandeel van de verstrekkingen/profielgegevens aan u wordt toegekend. U kan hiervoor alvast een voorbeeldformulier vinden.
  • Als uw activiteit niet per prestatie werd aangerekend, dan bezorgt u ons een schriftelijk bewijs van het aantal uren dat u deze activiteit uitoefende. Voor deze types activiteit kan u alvast een voorbeeldformulier vinden.

U kunt de activiteitsdrempel bereiken door een cumul van uw aangerekende verstrekkingen en uw gemiddelde wekelijkse beroepsactiviteit. In dit geval zullen we uw activiteit berekenen als een totaal van de breuken ten aanzien van de respectievelijke activiteitsdrempel.

Specifieke COVID-19-activiteiten

Een activiteit in een vaccinatie-, test- of triagecentrum, die u uitvoerde tijdens de COVID-19-pandemie, kan voor de premiejaren 2021, 2022 en 2023 worden meegeteld voor het behalen van de activiteitsdrempel. Een activiteit van 13u per week komt overeen met het behalen van de hoogste activiteitsdrempel.

Inactiviteit

De minimale activiteitsdrempel verminderen we proportioneel, in verhouding tot het aantal dagen inactiviteit* in de loop van het premiejaar. De vormen van inactiviteit die we in aanmerking nemen zijn reglementair bepaald (in art. 7 en 9 § 4 van het KB van 05/05/2020).

* De totale periode van inactiviteit mag niet het hele premiejaar omvatten. Voert u tijdens een periode van arbeidsongeschiktheid toch een beroepsactiviteit uit, met toestemming? Dan kan u aanspraak maken op het sociaal statuut, als u de drempel bereikt. De drempel zal echter niet verminderd worden.

Opgelet: Vanaf het premiejaar 2021 zijn de activiteitsdrempels voor apothekers-biologen (in opleiding) en het bedrag van hun premie gelijk aan die van artsen-biologen.

Uitzondering: U hoeft geen activiteitsdrempel te bereiken als u op 1 januari van het premiejaar minder dan 5 jaar een RIZIV-nummer heeft dat voorbehouden is voor een erkend huisarts, erkend arts-specialist of erkend apotheker-klinisch bioloog of als u in de loop van het premiejaar een door de bevoegde instantie erkende stage volgt.

U heeft in 2023 in een medisch huis met vaste tarieven gewerkt?

De medische huizen hebben ons in het kader van de conventiepremie het aantal uren doorgeven dat u daar werkzaam was. We tellen dit aantal uren ook mee voor de berekening van uw sociaal statuut. U kan deze activiteit in uw premieaanvraag in ProGezondheid terugvinden onder het type ‘prestaties in uren’.

Welk bedrag ontvangt u?

Voor het premiejaar 2023 liggen de bedragen van het sociaal statuut vast op:

  • 5.546,26 euro bij volledige toetreding tot het akkoord
  • 2.616,30 euro bij gedeeltelijke toetreding

Let op:

  • Bent u voor het premiejaar volledig toegetreden tot het akkoord en bereikt u de helft van de activiteitsdrempel, dan hebt u recht op het bedrag bij gedeeltelijke toetreding. 
  • Bent u gedeeltelijk toegetreden tot het akkoord en bereikt u de helft van de activiteitsdrempel, dan hebt u geen recht op de premie.
  • Bent u arts in opleiding op 31 december 2023, dan is het bedrag van de premie 7.465,04 euro.

Als u het recht op een pensioen bij onze dienst reserveert, dan is het bedrag afhankelijk van het aantal jaren dat u voor dit systeem koos. 
Vanaf 1 januari 2024 zijn de volgende bedragen van toepassing als u gedurende 30 jaar voor het gereserveerde recht koos:

  • 7.040,02 euro voor het rustpensioen
  • 5.866,85 euro voor het overlevingspensioen

Koos u minder dan 30 jaar voor het gereserveerde recht? Dan zal dit bedrag vermenigvuldigd worden met een breuk die als teller het aantal jaren dat u voor het gereserveerde recht koos, en als noemer het getal dertig heeft.

De uitbetaling van uw gereserveerde rechten kan u aanvragen door onze dienst te contacteren via de contactgegevens onderaan deze pagina.

Hoe verloopt de aanvraagprocedure?

We hebben de aanvraagprocedure geautomatiseerd zodat u zo weinig mogelijk stappen moet ondernemen.
Hebt u recht op het sociaal voordeel als niet-gepensioneerde zorgverlener?

  1. De verzekeringsonderneming bij wie u bent aangesloten stuurt ons op continue basis contractgegevens door.
  2. In de loop van februari van het jaar X+1 zal u toegang hebben tot uw dossier van het jaar X in de module ProGezondheid/Mijn Services/Sociaal statuut.

In deze module:

  • kan u de door uw verzekeringsonderneming doorgestuurde contractgegevens raadplegen en indien nodig een contract aan uw dossier koppelen (bijvoorbeeld als er 2 contracten zijn).
  • krijgt u informatie of u voldoet aan de basisvoorwaarden voor het sociaal voordeel (geconventioneerd, actief in het kader van de ziekteverzekering, ...).
  1. Hebben wij voor u een gekoppeld contract en voldoet u aan de basisvoorwaarden voor het sociaal voordeel ? Dan zullen wij voor u in juli X+1 een automatische premieaanvraag aanmaken en het bedrag van het sociaal voordeel berekenen waarop u volgens ons recht hebt (= evaluatieresultaat).

Dit zal o.a. gebeuren op basis van een koppeling met uw profielgegevens en de gegevens van externe authentieke bronnen, zoals RSZ en RSVZ.

  1. In de periode juli – augustus X+1 kunt u in ProGezondheid uw evaluatieresultaat raadplegen.
    • Hebt u volgens onze evaluatie recht op het maximumbedrag? Dan hoeft u geen enkele actie te ondernemen. De raadpleging in ProGezondheid is vrijblijvend.
    • Heeft u geen automatische aanvraag omdat de contractgegevens ontbreken? Neem dan contact op met uw verzekeringsonderneming zodat zij ons het contract kunnen doorsturen. Van zodra wij de contractgegevens ontvangen hebben, kan u deze aan uw dossier linken en manueel een aanvraag aanmaken tot 30 september.
    • Heeft u geen automatische aanvraag omdat het rekeningnummer ontbreekt? Dan kan u het rekeningnummer nog registreren in ProGezondheid en manueel een aanvraag aanmaken tot 30 september.
    • Heeft u geen automatische aanvraag omdat u niet aan de basisvoorwaarden voldoet, maar is uw contract of rekeningnummer wel gekoppeld? Dan kan u meteen manueel een aanvraag aanmaken tot 30 september en aangeven welke gegevens in uw premiedossier foutief zijn.
  2. Vanaf september X+1 nemen wij een definitieve beslissing over het sociaal voordeel en kunnen wij tot uitbetaling overgaan. U zal op dat moment ook de mogelijkheid krijgen om deze beslissing online te betwisten (binnen de 60 dagen na kennisgeving van onze beslissing).

Hebt u recht op het conventievoordeel na pensioenopname?

Dan verloopt de geautomatiseerde procedure op dezelfde manier en volgens dezelfde timing als voor niet-gepensioneerde zorgverleners.

Het enige verschil is dat wij voor u niet over een contract moeten beschikken, maar wel over een bankrekeningnummer dat u via de module ‘Financiële gegevens’ in ProGezondheid kan raadplegen of invullen.

Voor premiejaar X moet het rekeningnummer voor 31 augustus van het jaar X+1 gekend zijn.

Uw e-mailadres om te kunnen communiceren

Wij informeren u via e-mail over alle belangrijke gebeurtenissen in het kader van uw sociaal statuut (terbeschikkingstelling van het evaluatieresultaat, beslissing m.b.t. de toekenning van het sociaal statuut,…).

Hebt u ons nog geen e-mailadres meegedeeld? Dan kan u dit alvast via de module ‘Contactgegevens’ in ProGezondheid in orde brengen.

Bent u niet geïnformatiseerd?

In een overgangsperiode behouden wij nog een aantal papieren informatiestromen:

  • Als wij geen geregistreerd e-mailadres van u hebben, dan sturen wij onze definitieve beslissing vanaf september via de post.
  • Om een beslissing via de post te betwisten moet u het betwistingsformulier verzenden via aangetekend schrijven binnen de 60 dagen na kennisgeving van onze beslissing.

Opgelet: als u niet gepensioneerd bent, moet uw verzekeringsonderneming ons uw contract wel altijd via digitale weg bezorgen. Uw verzekeringsonderneming werkt hiervoor met ons samen in het kader van het project InfoSS.

U oefent meerdere beroepen uit?

Als u meerdere beroepen uitoefent, maakt u misschien ook aanspraak op het sociaal statuut voor een ander beroep. Het is echter niet mogelijk om meerdere voordelen te cumuleren. Daarom kennen wij u steeds het hoogste bedrag toe waarop u aanspraak kan maken.

Opgelet: voor elk van uw RIZIV-nummers zal een premiedossier aangemaakt worden, als u aan alle voorwaarden voldoet (basisvoorwaarden én gekoppeld). Als dat niet het geval is, kan u zelf een aanvragen aanmaken via ProGezondheid/Mijn Services/Sociaal statuut voor 31 augustus van het jaar X+1.

Het is dus mogelijk dat u niet voor al uw beroepen een automatische aanvraag ontvangt. Als u meerdere beroepen uitoefent, raden wij u aan om in juli of augustus van het jaar X+1 na te gaan of u effectief voor premiejaar X een aanvraag heeft voor het beroep waarvan u het sociaal statuut wil ontvangen.

U heeft toegang tot ProGezondheid voor al uw beroepen. Per beroep kan u steeds de status en de details van uw dossier voor het sociaal statuut raadplegen.

Het bedrag en de voorwaarden van het sociaal statuut variëren per beroepsgroep. U kan meer informatie terugvinden op onze webpagina’s voor: tandartsen, apothekers, verpleegkundigen, vroedvrouwenkinesitherapeuten en logopedisten.

Een mandaat geven voor het online beheer van mijn sociaal statuut

U hebt de mogelijkheid om één of meerdere natuurlijke of rechtspersonen te mandateren om uw sociaal statuut online te beheren.

Zowel de mandaatnemer als uzelf kunnen de aanmaak van het mandaat opstarten. Dit gebeurt via het  beveiligde systeem "Self Service Mandates".

Contacten

Afdeling artsen en tandartsen

Tel: +32(0)2 739 74 79 (Call center)

E-mail: artsen-tandartsen@riziv-inami.fgov.be

Maandag en donderdag: van 13 tot 16 u
Dinsdag, woensdag en vrijdag: van 9 tot 12 u.
Gelieve uw RIZIV-nummer klaar te houden

Afdeling apothekers-klinisch biologen

Tel: +32(0)2 739 74 79 (Call center)

E-mail: dossierpharma@riziv-inami.fgov.be

​Maandag en donderdag: van 13 tot 16 u
Dinsdag, woensdag en vrijdag: van 9 tot 12 u.
Gelieve uw RIZIV-nummer klaar te houden