Gerelateerde toepassingen
Recht op het sociaal statuut als vroedvrouw
Vanaf premiejaar 2023 kan u als geconventioneerde vroedvrouw aanspraak maken op sociale voordelen die het ‘sociaal statuut’ worden genoemd. Het sociaal statuut bestaat uit twee verschillende voordelen: het sociaal voordeel en het conventievoordeel.
Op deze pagina:
Wat is het sociaal statuut?
Het sociaal statuut zijn twee voordelen die u als vroedvrouw kan krijgen: het sociaal voordeel en het conventievoordeel.
Als u het wettelijk pensioen nog niet hebt opgenomen, kan u aanspraak maken op het sociaal voordeel.
Heeft u het wettelijk pensioen opgenomen, maar blijft u actief als zorgverlener? Dan kan u aanspraak maken op het conventievoordeel.
Wat is het sociaal voordeel?
Het sociaal voordeel is een jaarlijkse bijdrage die wij storten aan een verzekeringsonderneming waarmee u een contract voor een vervangingsinkomen bij invaliditeit en/of een pensioenovereenkomst hebt afgesloten.
In dit geval moet uw contract uiterlijk zijn afgesloten op 31 december van het jaar waarop het sociaal voordeel betrekking heeft.
Wat is het conventievoordeel bij pensioenopname?
Het conventievoordeel is een jaarlijkse bijdrage die wij rechtstreeks storten op het door u opgegeven rekeningnummer.
U hebt recht op dit voordeel vanaf het jaar waarin u uw wettelijk rustpensioen hebt opgenomen als u actief blijft als zorgverlener.
Wat zijn de voorwaarden om recht te hebben op het sociaal statuut?
Om het sociaal voordeel of het conventievoordeel kunnen ontvangen, moet u aan de volgende voorwaarden voldoen:
- U moet voor het volledige jaar tot de nationale overeenkomst vroedvrouwen-verzekeringsinstellingen toegetreden zijn.
- U moet in het premiejaar een minimumaantal aan verstrekkingen of V-waarden uit artikel 9a van de nomenclatuur aangerekend hebben.
- Enkel in geval van een sociaal voordeel dat betaald wordt op een contract bij een verzekerings of pensioeninstelling: uw contract moet uiterlijk afgesloten zijn op 31 december van het jaar waarop het sociaal voordeel betrekking heeft.
Als u echter in de loop van het betreffende jaar bepaalde sancties kreeg opgelegd, dan kunt u geen aanspraak maken op het sociaal statuut.
Wat is de activiteitsdrempel?
U moet minimum 150 verstrekkingen of 2.250 V-waarden uit artikel 9a van de nomenclatuur aanreken aan de verplichte ziekteverzekering.
Specifieke COVID-19-activiteiten
Een activiteit in een vaccinatie-, test- of triagecentrum, die u uitvoerde tijdens de COVID-19-pandemie, kan voor de premiejaren 2021, 2022 en 2023 worden meegeteld voor het behalen van de activiteitsdrempel. Een activiteit van 13u per week komt overeen met het behalen van de activiteitsdrempel.
Inactiviteit
De minimale activiteitsdrempel verminderen we proportioneel, in verhouding tot het aantal dagen inactiviteit* in de loop van het premiejaar. De vormen van inactiviteit die we in aanmerking nemen, zijn reglementair bepaald (in art. 7 en 9 § 4 van het KB van 05/05/2020).
* De totale periode van inactiviteit mag niet het hele premiejaar omvatten. Voert u tijdens een periode van arbeidsongeschiktheid toch een beroepsactiviteit uit, met toestemming? Dan kan u aanspraak kan maken op het sociaal statuut, als u de drempel bereikt. De drempel zal echter niet verminderd worden.
Welk bedrag ontvangt u?
Het bedrag van het sociaal voordeel of het conventievoordeel voor het premiejaar 2023 is 593,44 euro.
Als u voor de 1e keer tot de overeenkomst toetreedt bij de toekenning van uw RIZIV-nummer, dan kennen wij het bedrag proportioneel toe, rekening houdend met de periode van toetreding tot de overeenkomst (volledige maanden van toetreding).
Bijvoorbeeld: u bent voor de eerste keer toegetreden op 1 oktober. Dan berekenen wij het bedrag als volgt:
bedrag voor het volledige jaar x 3 (volledige maanden toetreding)
______________________________________________________________________
12 (aantal maanden van het jaar)
Als het bedrag voor het volledige jaar 500 euro is, dan zou u dus 125 euro ontvangen.
Hoe verloopt de aanvraagprocedure?
We hebben de aanvraagprocedure geautomatiseerd zodat u zo weinig mogelijk stappen moet ondernemen.
Hebt u recht op het sociaal voordeel als niet-gepensioneerde zorgverlener?
- De verzekeringsonderneming bij wie u bent aangesloten stuurt ons op continue basis contractgegevens door.
- In de loop van februari van het jaar X+1 zal u toegang hebben tot uw dossier voor het premiejaar X in ProGezondheid/Mijn Services/Sociaal statuut.
In deze module:
- kan u door uw verzekeringsonderneming doorgestuurde contractgegevens raadplegen en indien nodig een contract aan uw dossier koppelen (bijvoorbeeld als er 2 contracten zijn).
- krijgt u informatie of u voldoet aan de basisvoorwaarden voor het sociaal voordeel (geconventioneerd en actief in het kader van de ziekteverzekering).
- Hebben wij voor u een gekoppeld contract en voldoet u aan de basisvoorwaarden voor het sociaal voordeel? Dan zullen wij voor u in juli X+1 een automatische premieaanvraag aanmaken en het bedrag van het sociaal voordeel berekenen waarop u volgens ons recht heeft (= het evaluatieresultaat).
Dit zal o.a. gebeuren op basis van een koppeling met uw profielgegevens en de gegevens van externe authentieke bronnen, zoals RSZ en RSVZ.
- In de periode juli - augustus X+1 kunt u in ProGezondheid uw evaluatieresultaat raadplegen.
- Hebt u volgens onze evaluatie recht op het bedrag? Dan hoeft u geen enkele actie te ondernemen.
- Heeft u geen automatische aanvraag omdat de contractgegevens ontbreken? Neem dan contact op met uw verzekeringsonderneming zodat zij ons het contract kunnen doorsturen. Van zodra wij de contractgegevens ontvangen hebben, kan u deze aan uw dossier linken en manueel een aanvraag aanmaken tot 30 september.
- Heeft u geen automatische aanvraag omdat het rekeningnummer ontbreekt? Dan kan u het rekeningnummer nog registreren in ProGezondheid en manueel een aanvraag aanmaken tot 30 september.
- Heeft u geen automatische aanvraag omdat u niet aan de basisvoorwaarden voldoet, maar is uw contract of rekeningnummer wel gekoppeld? Dan kan u meteen manueel een aanvraag aanmaken tot 30 september en aangeven welke gegevens in uw premiedossier foutief zijn.
- Vanaf september X+1 nemen wij een definitieve beslissing over het sociaal voordeel en kunnen wij tot uitbetaling overgaan. U zal op dat moment ook de mogelijkheid krijgen om deze beslissing online te betwisten.
Hebt u recht op het conventievoordeel na pensioenopname?
Dan verloopt de geautomatiseerde procedure op dezelfde manier en volgens dezelfde timing als voor niet-gepensioneerde zorgverleners.
Het enige verschil is dat wij voor u niet over een contract moeten beschikken, maar wel over een bankrekeningnummer dat u via de module ‘Financiële gegevens’ in ProGezondheid kan raadplegen of invullen.
Voor premiejaar X moet het rekeningnummer voor 31 augustus van het jaar X+1 gekend zijn.
Uw e-mailadres om te kunnen communiceren
Wij informeren u via e-mail over alle belangrijke gebeurtenissen in het kader van uw sociaal statuut (terbeschikkingstelling van het evaluatieresultaat, beslissing m.b.t. de toekenning, …).
Hebt u ons nog geen e-mailadres meegedeeld? Dan kan u dit alvast via de module ‘Contactgegevens’ in ProGezondheid in orde brengen.
Bent u niet geïnformatiseerd?
In een overgangsperiode behouden wij nog een aantal papieren informatiestromen:
- Als wij geen geregistreerd e-mailadres van u hebben, dan sturen wij onze definitieve beslissing vanaf september via de post.
- Om een beslissing via de post te betwisten moet u het betwistingsformulier verzenden via een aangetekend schrijven binnen de 60 dagen na kennisgeving van onze beslissing. (Het betwistingsformulier wordt beschikbaar gesteld vanaf september 2024.)
Opgelet: als u niet gepensioneerd bent, moet uw verzekeringsonderneming ons u contract wel altijd via digitale weg bezorgen. Uw verzekeringsonderneming werkt hiervoor met ons samen in het kader van het project InfoSS.
U oefent meerdere beroepen uit?
Als u meerdere beroepen uitoefent, maakt u misschien ook aanspraak op het sociaal statuut voor een ander beroep. Het is echter niet mogelijk om meerdere voordelen te cumuleren. Daarom kennen wij u steeds het hoogste bedrag toe waarop u aanspraak kan maken.
Opgelet: voor elk van uw RIZIV-nummers zal een premiedossier aangemaakt worden, als u aan alle voorwaarden voldoet (basisvoorwaarden én gekoppeld contract). Als dat niet het geval is, kan u zelf een aanvragen aanmaken via ProGezondheid/Mijn Services/Sociaal statuut voor 31 augustus van het jaar X+1.
Het is dus mogelijk dat u niet voor al uw beroepen een automatische aanvraag ontvangt. Als u meerdere beroepen uitoefent, raden wij u aan om in juli of augustus van het jaar X+1 na te gaan of u effectief voor premiejaar X een aanvraag heeft voor het beroep waarvan u het sociaal statuut wil ontvangen.
U heeft toegang tot ProGezondheid voor al uw beroepen. Per beroep kan u steeds de status en de details van uw dossier voor het sociaal statuut raadplegen.
Het bedrag en de voorwaarden van het sociaal statuut variëren per beroepsgroep. U kan meer informatie terugvinden op onze webpagina’s voor: artsen, tandartsen, apothekers, apothekers-biologen, verpleegkundigen, kinesitherapeuten en logopedisten.
Een mandaat geven voor het online beheer van mijn sociaal statuut
U hebt de mogelijkheid om één of meerdere natuurlijke of rechtspersonen te mandateren om uw dossier m.b.t. de sociale voordelen online te beheren.
Zowel de mandaatnemer als uzelf kunnen de aanmaak van het mandaat opstarten. Dit gebeurt via het beveiligde systeem ‘Self Service Mandates’.
Meer informatie
Akkoord en overeenkomst
Tarieven
Reglementering
- Koninklijk besluit van 5 mei 2020 tot instelling van een regeling van sociale en andere voordelen aan sommige zorgverleners die geacht worden te zijn toegetreden tot de hen betreffende akkoorden of overeenkomsten
- Koninklijk besluit van 25 mei 2024 tot wijziging van het koninklijk besluit van 30 juli 2021 tot verlaging van de activiteitsdrempels inzake bepaalde vergoedingen of tegemoetkomingen voor zorgverleners wat betreft referentiejaren 2020 en 2021, ingevolge COVID-19
Bijkomende uitleg
Contacten
Individuele dossiers - Afdeling Vroedvrouwen
Indien u praktische vragen hebt inzake de toetredingsmodaliteiten of uw administratieve gegevens die door het RIZIV worden beheerd, kunt u ons administratief team contacteren:
E-mail: nursenl@riziv-inami.fgov.be
Tel:
+32(0)2 739 74 79 (Call center)
Maandag en donderdag: van 13 tot 16 u
Dinsdag, woensdag en vrijdag: van 9 tot 12 u.
Gelieve uw RIZIV-nummer klaar te houden
Adres :
RIZIV
Dienst voor geneeskundige verzorging, afdeling vroedvrouwen
Galileelaan 5/01
1210 Brussel