print

Overeenkomst 2026-2027 voor de vroedvrouwen

De Overeenkomstencommissie vroedvrouwen – verzekeringsinstellingen heeft op 2 december 2025 een nationale overeenkomst afgesloten voor de jaren 2026 en 2027 (V/26). U vindt de krachtlijnen van deze overeenkomst en de toetredingsmodaliteiten op deze pagina.

Op deze pagina:

Nationale overeenkomst V/26

De Overeenkomstencommissie vroedvrouwen – verzekeringsinstellingen heeft op 2 december 2025 een nationale overeenkomst afgesloten. Onder voorbehoud van goedkeuring door de ministerraad, bevat deze de volgende specifieke elementen: 

  • De aanwending van de beschikbare middelen 2026 door een selectieve indexering van de honoraria vanaf 1 januari 2026.
    • Het honorarium voor de verstrekking 428735 (Postnataal toezicht en verzorging thuis vanaf de zesde dag van het postpartum op de dag na het ontslag van de moeder en/of het kind uit het ziekenhuis of bij dringende gevallen, in het weekend of op een feestdag) wordt met 50% verhoogd.
    • De honoraria voor alle verstrekkingen in de nomenclatuur worden geïndexeerd met 1,92%
  • Actiepunten om uit te voeren tijdens de looptijd van de overeenkomst:
    • De Overeenkomstencommissie werkt een voorstel uit om remgeld in te voeren voor de verstrekkingen van de vroedvrouwen en om de honoraria te herwaarderen.
    • De Overeenkomstencommissie blijft, samen met het RIZIV, werken aan een beter financierings- en organisatiemodel voor vroedvrouwen.
    • De Overeenkomstencommissie engageert zich om voor 1 maart 2026 voorstellen uit te werken die bijdragen aan administratieve vereenvoudiging binnen de sector.

De overeenkomst wordt individueel aan elke vroedvrouw voorgelegd via de eHealthbox. 

25%-regel

Vanaf 1 januari 2026 is de vermindering van de ZIV-tegemoetkoming van 25% (cfr. KB van 8 juni 1967) niet meer van toepassing voor de verstrekkingen verleend door niet-geconventioneerde vroedvrouwen.

De vermindering van 25% van de tegemoetkoming is alleen van toepassing wanneer meer dan 60% van de betrokken zorgverleners is toegetreden tot de individuele overeenkomst. Aangezien het Verzekeringscomité nog niet het percentage van de toetredingen heeft kunnen bepalen, is deze vermindering van de tegemoetkoming momenteel niet van toepassing.

Wat zijn de gevolgen van uw toetreding of niet-toetreding?

Als u bent toegetreden, dan:

Bent u als vroedvrouw op 1 januari 2026 niet toegetreden en wenst u na de publicatie van deze overeenkomst toe te treden, waarbij uw datum van toetreding ingaat uiterlijk de 1e dag na de voorziene termijn van 30 dagen na verzending van de omzendbrief (zie hieronder)? Dan heeft u recht op de telematicapremie en de sociale RIZIV-voordelen voor 2026.

De overeenkomst geldt voor de toegetreden vroedvrouwen, ongeacht het toetredingspercentage van de beroepsgroep.

Als u niet bent toegetreden, dan:

  • bent u vrij uw tarieven te bepalen
  • bent u verplicht de tarieven in de overeenkomst te respecteren:
    • Voor patiënten die recht hebben op een verhoogde tegemoetkoming
    • wanneer u de derdebetalersregeling toepast
  • vermindert de terugbetaling voor al uw verstrekkingen met 25% (-25%-regel) zodra het Verzekeringscomité vaststelt dat minstens 60% van de vroedvrouwen zijn toegetreden. Patiënten betalen bijgevolg een hoger remgeld en mogelijk supplementen op tarieven die u kan aanrekenen. Deze vermindering geldt niet voor patiënten met het recht op een verhoogde tegemoetkoming. 

Hoe deelt u ons uw (niet-)toetreding tot de overeenkomst mee?

Zodra de overeenkomst V/26 in het Belgisch Staatsblad is gepubliceerd, zenden wij u een omzendbrief in uw eHealthbox, waarin we die procedure bevestigen.  U zal deze omzendbrief eveneens kunnen raadplegen in de rubriek “Mijn documenten” van het ProGezondheid-portaal.

U wilt toetreden tot deze overeenkomst

  • Was u toegetreden tot de overeenkomst V/25 en wilt u opnieuw toetreden tot de overeenkomst V/26? Dan hoeft u ons niets mee te delen. De verlenging van uw toetreding is dan geldig vanaf 1 januari 2026.
  • Was u niet toegetreden tot de overeenkomst V/25 en wilt u toetreden tot de overeenkomst V/26? 
    • U kan ervoor opteren ons niets mee te delen. In dat geval gaat uw toetreding in de 1e dag volgend op de periode van 30 dagen na de verzending van de bovenvermelde omzendbrief.
    • U kan uw toetreding ook expliciet aan ons meedelen. Uw toetreding gaat dan in vanaf de datum van kennisgeving van uw beslissing.

U wil niet toetreden tot deze overeenkomst 

Ongeacht het feit of u toegetreden was tot de vorige overeenkomst (V/25) of niet, moet u ons dat meedelen binnen de periode van 30 dagen na de verzending van de bovenvermelde omzendbrief.

  • Was u toegetreden tot de overeenkomst V/25 en wilt u niet toetreden tot de overeenkomst V/26? Uw niet-toetreding gaat dan in vanaf de datum van kennisgeving van uw beslissing.
  • Was u niet toegetreden tot de overeenkomst V/25 en wilt u niet-toegetreden blijven? De verlenging van uw niet-toetreding is dan geldig vanaf 1 januari 2026.

U kan uw wens/weigering tot toetreding meedelen 

  • Online via het portaal ProGezondheid
  • Als het via ProGezondheid niet lukt: met het weigeringsformulier (beschikbaar op deze pagina na verzending van de omzendbrief) dat u via email or per post naar het adres onderaan deze pagina verstuurt. 

Uw conventiestatus beheren via het online portaal ProGezondheid: 

ProGezondheid > “Mijn profiel” > Klik op “Beheren” naast Conventiestatus. 

Hiervoor hebt u uw elektronische identiteitskaart (e-ID), Itsme of uw “digitale sleutel” TOTP nodig. 

Bent u nog niet ingeschreven bij ons en wilt u een RIZIV-nummer aanvragen?

Op het moment van uw inschrijving vragen wij u of u al dan niet wilt toetreden tot de nationale overeenkomst. U kunt tot 30 dagen na uw inschrijving weigeren om toe te treden tot de overeenkomst.

Contacten

Afdeling Vroedvrouwen

Indien u praktische vragen hebt over de toetredingsmodaliteiten of uw administratieve gegevens die door het RIZIV worden beheerd, kunt u ons administratief team contacteren:
E-mail: nursenl@riziv-inami.fgov.be
Tel: +32(0)2 739 74 79 (Call center)
Maandag en donderdag: van 13 tot 16 u
Dinsdag, woensdag en vrijdag: van 9 tot 12 u.
Gelieve uw RIZIV-nummer klaar te houden

Adres:
RIZIV
Dienst voor geneeskundige verzorging, afdeling vroedvrouwen
Galileelaan 5/01
1210 Brussel

Regelgeving inzake vroedvrouwen

​Indien u vragen hebt over de inhoud van de overeenkomst of van de nomenclatuur kunt u onze medewerkers contacteren op het volgende mailadres: sfvvnom@riziv-inami.fgov.be