Telematicapremie voor de tandartsen

U kunt voortaan een premie ontvangen voor het gebruik van telematica.


Wat is de telematicapremie?

Het is een forfaitair bedrag dat we onder bepaalde voorwaarden betalen aan de tandartsen. Daarmee willen we het gebruik van ‘e-services’ ondersteunen.

Hoeveel bedraagt de premie?

De premie bedraagt 800 EUR.

Onder welke voorwaarden kunt u de telematicapremie ontvangen?

Een koninklijk besluit stelt de voorwaarden vast om de telematicapremie te verkrijgen. Voor de premie 2018 en 2019, heeft het Verzekeringscomité de voorwaarden vastgesteld. Ze worden ter informatie meegedeeld en onder voorbehoud van bekendmaking van de reglementaire tekst in het Belgisch staatsblad.

Om de telematicapremie 2018 te verwerven, moet u aan de voorwaarden voldoen met betrekking tot:

  • uw activiteit
  • uw gebruik van telematica voor 4 diensten vermeld in onderstaande tabel, waaronder verplicht de raadpleging van de verzekerbaarheid en de tarieven en ook voorschijven via Recip-e. 

Om de telematicapremie 2019 te verwerven, moet u aan de voorwaarden voldoen met betrekking tot:

  • uw activiteit
  • uw gebruik van telematica voor 5 diensten vermeld in onderstaande tabel, waaronder verplicht de raadpleging van de verzekerbaarheid, de tarieven en ook voorschijven via Recip-e.

Voorwaarden betreffende uw activiteit:

    1. U hebt een bijzondere beroepstitel van algemeen tandarts, van tandarts-specialist in de orthodontie of van tandarts-specialist in de parodontologie.

      Vanaf de premie 2018: stagiairs die hun stageplan aanvatten in de loop van het premiejaar voortaan ook de premie kunnen aanvragen en deze toegekend krijgen indien ze aan de voorwaarden voldoen.

    2. U hebt tijdens het premiejaar minstens 300 tandheelkundige verstrekkingen uitgevoerd die de verplichte ziekteverzekering (verzekering voor geneeskundige verzorging) heeft vergoed, als u op 1 januari van het premiejaar al 5 jaar een RIZIV-nummer had dat voor erkende tandartsen is voorbehouden. Had u dat RIZIV-nummer op 1 januari van het premiejaar nog geen 5 jaar? Dan moet u de minimale activiteitsdrempel van 300 verstrekkingen niet hebben bereikt.

Voorwaarden betreffende uw gebruik van telematica:

Hierbij de uit te voeren diensten en te gebruiken toepassingen via uw software om de premie te kunnen vragen:

Te gebruiken diensten en toepassingen

Voorwaarden voor de premie
2018


Voorwaarden voor de premie
2019

Een geneesmiddel voorschrijven via Recip-e

Minstens 80% van uw voorschriften van vergoedbare geneesmiddelen via Recip-e hebben uitgevoerd in 2018.

​Als u de telematicapremie nog niet hebt behaald:
minstens 1x  voorschrijven met via zijn softwarepakket met gebruik van Recip-e

Als u de telematicapremie reeds behaald hebt:
minstens 80 % voorschrijven via zijn softwarepakket, met gebruik van de toepassing Recip-e, met minstens 1 voorschrift

De verzekerbaarheid raadplegen via MyCareNet

Als u de telematicapremie niet behaald hebt in 2016 of in 2017: minstens 1 raadpleging van de verzekerbaarheid via MyCareNet uitvoeren in 2018.

Of

Als u de telematicapremie behaald hebt in 2016 of in 2017: minstens 1 raadpleging van de verzekerbaarheid via MyCareNet uitvoeren per maand gedurende 6 kalendermaanden in 2018.

Als u de telematicapremie nog niet hebt behaald:
minstens 1 raadpleging van de verzekerbaarheid via MyCareNet uitvoeren in 2019.

Of

Als u de telematicapremie reeds behaald hebt:
minstens 1 raadpleging van de verzekerbaarheid via MyCareNet uitvoeren per maand gedurende 6 kalendermaanden in 2019.

De tarieven raadplegen via MyCareNet

Als u de telematicapremie niet behaald hebt in 2016 of in 2017: minstens 1 raadpleging van tarieven via MyCareNet uitvoeren in 2018.

Of

Als u de telematicapremie behaald hebt in 2016 of in 2017: minstens 1 raadpleging van de tarieven via MyCareNet uitvoeren per maand gedurende 6 kalendermaanden in 2018

Als u de telematicapremie nog niet hebt behaald: minstens 1 raadpleging van tarieven via MyCareNet uitvoeren in 2019.

Als u de telematicapremie reeds behaald hebt: minstens 1 raadpleging van de tarieven via MyCareNet uitvoeren per maand gedurende 6 kalendermaanden in 2019.

Factureren via
eFact van MyCareNet

Minstens 100 verstrekkingen in derdebetaler aangerekend hebben EN minstens 20 % van die verstrekkingen via eFact gefactureerd hebben in 2018.


Minstens 100 verstrekkingen in derdebetaler aangerekend hebben EN minstens 20 % van die verstrekkingen via eFact gefactureerd hebben in 2019.

Een medicatieschema inlezen via de regionale gezondheidsnetwerken

Dit criterium wordt niet gebruikt voor premie 2018.


Minstens 1 maal een medicatieschema ingelezen hebben in 2019.

Downloaden van berichten via de eHealthbox

Als u de telematicapremie niet behaald hebt in 2016 of in 2017 minstens 1 bericht downloaden van de eHealthbox in 2018.

Of

Als u de telematicapremie behaald hebt in 2016 of in 2017: minstens 1 bericht downloaden van de eHealthbox per maand gedurende 6 kalendermaanden in 2018.

​Als u de telematicapremie nog niet hebt behaald: minstens 1 bericht downloaden van de eHealthbox in 2019.

Als u de telematicapremie reeds behaald hebt: minstens 1 bericht downloaden van de eHealthbox per maand gedurende 3 verschillende kalendermaanden in 2019.

De raadpleging van het GMD-recht van de patiënt

Als u de telematicapremie niet behaald hebt in 2016 of in 2017: minstens één raadpleging van het GMD-recht van een patiënt uitvoeren in 2018.

Of

Als u de telematicapremie behaald hebt in 2016 of in 2017: minstens één raadpleging van het GMD-recht van de patiënt uitvoeren per maand gedurende 6 kalendermaanden in 2018.


​Als u de telematicapremie  nog niet hebt behaald: minstens één raadpleging van het GMD-recht van een patiënt uitvoeren in 2019.

Of

Als u de telematicapremie reeds behaald hebt: minstens één raadpleging van het GMD-recht van de patiënt uitvoeren per maand gedurende 3 kalendermaanden in 2019.


Hoe en wanneer kunt u uw telematicapremie aanvragen?

De premie 2018 zult u kunnen aanvragen van 1 juli 2019 tot en met 31 oktober 2019.

De premie 2019 zult u kunnen aanvragen van 1 juli 2020 tot en met 31 oktober 2020.

U doet dat online via de module ‘Mijn premieaanvragen’ van onze MyRiziv-toepassing. Nadat u uw aanvraag hebt ingediend, krijgt u online feedback over uw scores met betrekking tot het gebruik van e-diensten in de gemeten referentieperiode en de beslissing met betrekking tot uw aanvraag.

Als u niet akkoord gaat met de beslissing, dan kunt u die online betwisten bij de leidend ambtenaar van onze Dienst geneeskundige verzorging  via dezelfde MyRiziv-module ‘Mijn premieaanvragen’. U doet dat binnen 60 dagen vanaf de datum van de online kennisgeving van de beslissing.

Wanneer en op welk rekeningnummer betalen wij de premie?

Reglementair gezien gebeurt de uitbetaling vóór het einde van het jaar waarin u de premieaanvraag indient. In de praktijk betalen wij minstens op tweemaandelijkse basis.

Wij betalen uw premie op het rekeningnummer waarop wij in het verleden uw accrediteringsforfait stortten. Als wij uw rekeningnummer al kennen, dan hoeft u dat rekeningnummer dus niet opnieuw te registreren. U kunt dat rekeningnummer indien nodig wijzigen op het moment dat u uw aanvraag indient.

Contacten

 

Laatst aangepast op 02 april 2019