Het sociaal statuut van de apotheker

Als geconventioneerde apotheker kunt u een sociaal voordeel genieten met het oog op de contractuele toekenning van een rente, pensioen of kapitaal in geval van invaliditeit, pensioen en/of overlijden. Als u actief blijft na opname van uw wettelijk rustpensioen, dan krijgt u een ander conventievoordeel. De beide voordelen krijgen samen de naam ‘sociaal statuut’. Hier zijn de voorwaarden om hiervan te kunnen genieten en de aanvraagprocedure.


Wat is het sociaal voordeel?

Het sociaal voordeel is een jaarlijkse bijdrage die wij storten aan een onderneming of erkende instelling waarmee u een contract voor een vervangingsinkomen bij invaliditeit en/of een pensioenovereenkomst hebt afgesloten.

Wat is het ander voordeel bij pensioenopname?

Vanaf het jaar waarin u uw wettelijk rustpensioen heeft opgenomen, kan u enkel nog een ander conventievoordeel genieten: dat is een bedrag dat wij rechtsreeks storten op het door u opgegeven rekeningnummer. De nieuwe regelgeving hierover is op 21 oktober 2019 in het Belgisch Staatsblad gepubliceerd en treedt retroactief in werking vanaf het toepassingsjaar 2016.

Let op:

Als u uw wettelijk rustpensioen heeft opgenomen vóór 1 januari 2016, dan kan u wel nog sociale voordelen aanvragen voor storting in een vrij aanvullend pensioen zelfstandigen (VAPZ), afgesloten vóór 1 januari 2016.

Wat zijn de voorwaarden?

Om het sociaal voordeel of het conventievoordeel na pensioenopname te genieten, moet u aan de volgende voorwaarden voldoen:

  1. U moet tot de huidige overeenkomst apothekers-verzekeringsinstellingen toegetreden zijn.
  2. U moet voor het hele jaar tot de overeenkomst toegetreden zijn.

Let op:
Bent u voor het eerst tot de overeenkomst toegetreden bij de toekenning van uw 1e RIZIV-nummer? Dan is de bijdrage die u ontvangt evenredig met de periode van toetreding tot de overeenkomst (volledige maanden van toetreding).

Voorbeeld: Als u voor het eerst bent toegetreden op 1 oktober van een jaar, dan berekenen wij uw bijdrage als volgt:

bedrag voor het volledige jaar X 3
12 (= aantal maanden van het jaar)

Als het bedrag voor het volledige jaar 3.000 EUR zou zijn, dan zou u dus 750 EUR ontvangen.

  1. U moet uw activiteit in het kader van de wet betreffende de verplichte verzekering voor geneeskundige verzorging effectief uitgeoefend hebben.

Let op:

  • Aan deze voorwaarden moet u niet voldoen in het jaar waarin u:
    • overlijdt
    • met wettelijk rustpensioen gaat en daarbij uw activiteit stopzet
    • langdurig arbeidsongeschikt wordt of blijft
    • een wettelijke specialisatiestage in het buitenland volgt.
  • Als u in de loop van een jaar bepaalde definitieve sancties opgelegd krijgt, dan hebt u dat jaar geen recht op het sociaal statuut.

  1. Enkel in geval van een sociaal voordeel voor het afsluiten van een contract bij een verzekeringsonderneming of pensioeninstelling: uw contract moet ingaan uiterlijk op 31 december van het jaar waarop het sociaal voordeel betrekking heeft.

Hoe verloopt de “papieren” aanvraagprocedure (t.e.m. premiejaar 2018)?

De termijn om het sociaal voordeel aan te vragen voor de premiejaren tot en met 2018 is verstreken. Het ander conventievoordeel na pensioenopname kunt u wel nog aanvragen voor de jaren 2016, 2017 en 2018. Die aanvraag gebeurt nog op papier: stuur ons hetaanvraagformulier voor het conventievoordeel als gepensioneerde apotheker uiterlijk op 29 februari 2020.

Hoe verloopt de geautomatiseerde aanvraagprocedure (vanaf premiejaar 2019)?

Vanaf het premiejaar 2019 (aanvraag in 2020) verandert de aanvraagprocedure, zowel voor het sociaal voordeel als voor het ander conventievoordeel na pensioenopname. Wij zullen het beheer ervan zo veel mogelijk automatiseren, zodat u als zorgverlener zo weinig mogelijk individuele acties moet ondernemen.

Heeft u recht op het sociaal voordeel als niet-gepensioneerde zorgverlener?

De geautomatiseerde procedure verloopt als volgt:

  1. De verzekeringsonderneming bij wie u bent aangesloten stuurt ons op continue basis contractgegevens door

  2. In de loop van het tweede kwartaal 2020 (in principe in mei 2020) krijgt u toegang tot een nieuwe MyRiziv-module.

    In deze module:
    • zal u de door uw verzekeringsonderneming doorgestuurde contractgegevens kunnen raadplegen en indien nodig een actie moeten ondernemen (bv. als er 2 contracten zijn).
    • krijgt u informatie of u voldoet aan de basisvoorwaarden voor het sociaal voordeel (geconventioneerd, actief in het kader van de ziekteverzekering)

  3. Hebben wij voor u contractgegevens en voldoet u aan de basisvoorwaarden voor het sociaal voordeel ? Dan zullen wij voor u in juli 2020 een automatische premieaanvraag aanmaken en het bedrag van het sociaal voordeel berekenen waarop u volgens ons recht heeft (=evaluatieresultaat).

    Dit zal o.a. gebeuren op basis van een koppeling met:
    • uw profielgegevens
    • de gegevens van externe authentieke bronnen, zoals RSZ en RSVZ

  4. In de periode juli – augustus 2020 kunt u, als u dat wenst, uw evaluatieresultaat in MyRiziv raadplegen.
    • Heeft u volgens onze evaluatie recht op het maximumbedrag? Dan hoeft u geen enkele actie te ondernemen. De raadpleging in MyRiziv is vrijblijvend.
    • Heeft u geen recht op het maximumbedrag en/of hebben wij van u extra gegevens nodig? Dan kan u ons deze via MyRiziv bezorgen.
      In de loop van het 1e semester 2020 publiceren wij hier nog verdere informatie over de categorieën van zorgverleners waarvoor wij extra gegevens nodig zullen hebben.
      Was u gedurende het volledige premiejaar 2019 titularis? Dan hoeft u ons zeker geen extra gegevens te bezorgen.
    • Hebben wij voor u geen automatische premieaanvraag gemaakt omdat u volgens ons niet voldoet aan de basisvoorwaarden? Dan kan u via MyRiziv alsnog een premieaanvraag indienen.

  5. Vanaf september 2020 nemen wij een definitieve beslissing over het sociaal voordeel en kunnen wij tot uitbetaling overgaan. U zal op dat moment ook de mogelijkheid krijgen om een beslissing online te betwisten.

Heeft u recht op het ander conventievoordeel na pensioenopname?

Dan verloopt de geautomatiseerde procedure op dezelfde manier en volgens dezelfde timings als voor niet-gepensioneerde zorgverleners.

Het enige verschil is dat wij voor u niet over een contract moeten beschikken, maar wel over een bankrekeningnummer dat u via de module “Mijn huidige financiële gegevens” in MyRiziv kan raadplegen of invullen.

Uw mailadres om te kunnen communiceren

Wij zullen u via e-mail informeren over alle belangrijke gebeurtenissen in het kader van uw sociaal statuut (wijziging van contractgegevens, terbeschikkingstelling van het evaluatieresultaat, beslissing m.b.t. de toekenning van het sociaal statuut,…).

Heeft u ons nog geen mailadres meegedeeld? Dan kan u dit alvast via de module “Mijn contactgegevens” in MyRiziv in orde brengen.

Bent u niet geïnformatiseerd?

In een overgangsperiode behouden wij nog een aantal papieren informatiestromen:

  • Als wij voor u geen automatische premieaanvraag hebben aangemaakt, zal u vanaf juli 2020 een papieren aanvraag kunnen indienen

Opgelet: als u niet gepensioneerd bent, moet uw verzekeringsonderneming ons uw contract wel altijd via digitale weg bezorgen. Uw verzekeringsonderneming werkt hiervoor met ons samen in het kader van het project InfoSS.

  • Als wij uw mailadres nog niet kennen, zullen wij de beslissing via de post overmaken
  • U krijgt ook de mogelijkheid om een beslissing via de post te betwisten

Een mandaat geven voor het online beheer van mijn sociaal statuut

U zal de mogelijkheid krijgen om één of meerdere natuurlijke of rechtspersonen te mandateren om uw sociaal statuut online te beheren, dit via de toepassing "Self Service Mandates" (SSM) van de federale overheidsdienst Financiën.

Van zodra SSM dit nieuw type mandaat voorziet (normaal gezien in de loop van de maand maart 2020), zullen wij op deze pagina verdere instructies publiceren.

Welk bedrag storten wij?

De bijdrage voor 2018 (onder voorbehoud van publicatie in het Belgisch Staatsblad) is:

  • als u op jaarbasis gemiddeld minstens 38 uur per week hebt gewerkt: 2.966,73 EUR
  • als u op jaarbasis gemiddeld 28 tot 38 uur per week hebt gewerkt: 2.225,05 EUR
  • als u op jaarbasis gemiddeld 19 tot 28 uur per week hebt gewerkt: 1.483,37 EUR

Deze bedragen zijn vastgesteld bij koninklijk besluit.

Meer informatie

Contacten

 

Laatst aangepast op 29 januari 2020